استان های بیشتری فلوراید را در آب آشامیدنی ممنوع می کنند. چگونه بر پیشگیری از دندان تاثیر می گذارد


رجینا بارت، یک بازنشسته 69 ساله که در مونرو، شهر کوچک کارولینای شمالی در جنوب شرقی شارلوت زندگی می کند، مدت هاست که از آب لوله کشی خود ناراضی بوده است.

بارت که فلوراید را مقصر می‌داند، گفت: «آب ما کدر و حباب‌دار بوده و شیری به نظر می‌رسد.

بارت گفت: «من در هیچ چیز فلوراید نمی‌خواهم!» این موضوع به تعداد فزاینده‌ای از مردم که نه تنها به کارآیی این ماده معدنی شک دارند، می‌گوید، بلکه معتقدند که این ماده معدنی می‌تواند مضر باشد.

در ماه فوریه، هیئت کمیسران شهرستان اتحادیه، که مقر آن مونرو است، با رای 3-2 به توقف افزودن فلوراید به آب آشامیدنی در کارخانه تصفیه آب رودخانه یادکین، تنها منبع آبی تحت اداره این شهرستان، که دارایی شماست، رای داد. اما این تصمیم پس از بحث های داغ بین ساکنان و مسئولان اتخاذ شد.

کمیسر ریچارد هلمز قبل از رای گیری گفت: «فرزندان من از این نعمت برخوردار بودند که با فلوراید در آب خود بزرگ شدند و … مشکلات دندانی بسیار کمی دارند. دیوید ویلیامز گفت: “بیایید از قرار دادن چیزی در آب که برای درمان ما است، دست برداریم و به مردم آزادی انتخاب بدهیم.”

آب بارت از شهر مونرو می آید، نه تاسیسات یادکین. بنابراین در حال حاضر، به نوشیدن آب غنی شده با فلوراید ادامه خواهید داد. او به KFF Health News گفت: «من به اینکه چرا آن را به آب ما اضافه می کنند مشکوک هستم.

این سناریویی است که در سطح ملی در حال توسعه است. از اورگان تا پنسیلوانیا، صدها جامعه در سال‌های اخیر افزودن فلوراید به منابع آب خود را متوقف کرده‌اند یا به اجتناب از افزودن آن رای داده‌اند.

حامیان این ممنوعیت ها استدلال می کنند که باید به مردم آزادی انتخاب داده شود. آنها می گویند در دسترس بودن گسترده محصولات دندانپزشکی بدون نسخه حاوی این ماده معدنی باعث می شود دیگر نیازی به افزودن آن به آب عمومی نباشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید در حالی که محصولاتی که در فروشگاه خریداری می‌شوند، حفره‌ها را کاهش می‌دهند، بیشترین محافظت زمانی رخ می‌دهد که در ترکیب با فلوراید آب استفاده شود.

نتیجه یک پرونده فدرال در حال انجام در کالیفرنیا می تواند آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) را مجبور به ایجاد قانونی برای تنظیم یا ممنوعیت استفاده از فلوراید در آب آشامیدنی در سراسر کشور کند.

در همین حال، این روند زنگ خطر را در میان محققان بهداشت عمومی به صدا درآورده است که می ترسند مانند واکسن ها، فلوراید قربانی موفقیت خود شده باشد.

CDC معتقد است که فلورایداسیون آب جامعه نه تنها ایمن و مؤثر است، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های درمان دندان می شود. مقامات بهداشت عمومی می گویند که حذف فلوراید می تواند به ویژه برای خانواده های کم درآمد که آب آشامیدنی تنها منبع مراقبت های دندانی پیشگیرانه باشد، مضر باشد.

مایرون آلوکیان جونیور، دندانپزشک و رئیس سابق انجمن بهداشت عمومی آمریکا می گوید: «اگر مجبورید به تنهایی بیرون بروید و مراقبت کنید، بازی کاملاً متفاوتی است. او گفت که میلیون‌ها نفر سال‌ها با آب فلورایده زندگی کرده‌اند، «و ما هیچ مشکل بهداشتی عمده‌ای نداشتیم». “پیشگیری از یک بیماری بسیار ساده تر از درمان آن است.”

به گفته گروه ضد فلوراید فلوراید اکشن شبکه، از سال 2010، بیش از 240 جامعه در سراسر جهان فلوراید را از آب آشامیدنی خود حذف کرده اند یا تصمیم به اضافه کردن آن ندارند.

شما فقط باید به یونیون کانتی نگاه کنید تا ببینید بحث ها چقدر می توانند شدید باشند. معمولاً وقتی کمیسیونرها در طبقه اول مرکز دولتی در مرکز شهر مونرو ملاقات می کنند، بیشتر صندلی ها خالی است. اما جلسات مربوط به ممنوعیت فلوراید در منابع آب عمومی پر شد و ساکنانی که برای سخنرانی ثبت نام کردند، اختلاف نظر داشتند.

فردی که در 5 فوریه سخنرانی کرد فلوراید آب را با کمربند ایمنی مقایسه کرد. او گفت که این “از تصادف خودرو جلوگیری نمی کند، اما خسارات وارده را محدود می کند.” دیگری استدلال کرد که هیچ مدرکی مبنی بر بی خطر بودن یا موثر بودن فلوراید وجود ندارد. او با استفاده از یک ادعای اثبات نشده که اغلب توسط مخالفان فلورایداسیون استفاده می شود، گفت: «این یک نقطه عطف بالقوه قابل توجه در معکوس کردن بیش از 60 سال مسمومیت عمومی است.

مخالفان فلوراید ادعا می کنند که این ماده معدنی مسئول همه چیز از آکنه گرفته تا فشار خون بالا، از مشکلات تیروئید تا سرطان استخوان است.

مؤسسه ملی بهداشت (NIH) تشخیص می دهد که فلوراید حاصل از محصولات دندانپزشکی یا مکمل های غذایی می تواند باعث تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، درد استخوان و حتی مرگ در موارد بسیار نادر شود.

نوزادان و کودکانی که بیش از حد فلوراید دریافت می کنند ممکن است دچار تغییر رنگ یا ضایعات جزئی روی دندان های خود شوند. در بزرگسالان، مصرف بیش از حد فلوراید در دوره های طولانی می تواند منجر به فلوئوروزیس اسکلتی شود، یک بیماری بسیار نادر که باعث درد و سفتی مفاصل، استخوان های ضعیف، از دست دادن عضلات و مشکلات عصبی می شود.

با این حال، دوز توصیه شده در آب آشامیدنی همیشه کم بوده است. در سال 2015، وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS) غلظت مطلوب فلوراید را از 1.2 میلی گرم در لیتر به 0.7 میلی گرم در لیتر کاهش داد.

جونو، آلاسکا، در سال 2007 به حذف فلوراید از آب آشامیدنی خود رأی داد. مطالعه ای که در سال 2018 در مجله BMC Oral Health منتشر شد، سوابق دندانپزشکی کودکان و نوجوانانی را که چهار سال زودتر و پنج سال قبل از آن مراقبت های دندانی دریافت کردند، مقایسه کرد شهر اضافه کردن فلوراید به آب را متوقف کرد. این مطالعه نشان داد که روش‌های مرتبط با حفره و هزینه‌های درمان در گروه دوم به طور قابل‌توجهی بالاتر بود.

پورتلند، اورگان، بزرگترین شهر این کشور است که به طور مداوم از افزودن فلوراید به آب آشامیدنی خود خودداری کرده است. رای دهندگان بارها اقدامات لازم برای اضافه کردن آن را رد کرده اند، اولین بار در سال 1956 و اخیراً در سال 2013.

علیرغم توصیه های قوی پزشکان و دندانپزشکان محلی، رأی دهندگان در ویچیتا، کانزاس، چندین بار افزودن فلوراید به آب را رد کرده اند، آخرین بار در سال 2012.

منطقه خدمات شهری Brushy Creek در شهرستان ویلیامسون، تگزاس، از سال 2007 فلوراید را به سیستم آب خود اضافه کرده است، اما در دسامبر گذشته به این عمل پایان داد.

در سال 2016، کمیسران شهرستان کولیر در فلوریدا تصمیم گرفتند که فلوراید را از سیستم آب حذف نکنند. اما آنها به اتفاق آرا این تصمیم را پس از منشور حقوق آزادی سلامت در سال 2023 در پاسخ به کووید-19 که این شهرستان از طریق حکمی صادر کرد، “برای محافظت از حقوق و آزادی های مراقبت های بهداشتی ساکنان شهرستان کولیر” لغو کردند.

اداره آب اداره کالج ایالتی در پنسیلوانیا افزودن فلوراید به آب 75000 مشتری خود را در مارس 2023 متوقف کرد. مقامات دلایلی را که معمولاً توسط فعالان ضد فلوراید استفاده می شود ذکر کردند: آلودگی محیطی بالقوه، نگرانی در مورد آزادی پزشکی و اثرات نامطلوب سلامتی احتمالی.

یک مطالعه منتشر شده در JAMA Pediatrics در سال 2019، که در شش شهر کانادا انجام شد، قرار گرفتن در معرض فلوراید در دوران بارداری را با نمرات IQ پایین در کودکان مرتبط کرد. اما این مطالعه مبتنی بر گزارش‌های شخصی بود و به دلیل کاستی‌های روش‌شناختی آشکار آن مورد انتقاد قرار گرفت.

در سال 2016، چندین گروه حامی مصرف‌کننده، از جمله شبکه اقدام فلوراید، غذا و آب، و مادران علیه فلوریداسیون، از EPA درخواست کردند که فلوراید آب را تحت قانون کنترل مواد سمی پایان دهد، با این استدلال که تحقیقات مهم نشان می‌دهد که فلوراید در دوزهای فعلی سمی عصبی است. استفاده شده. همان گروه در سال بعد، پس از رد دادخواست توسط آژانس، یک شکایت فدرال علیه EPA تنظیم کرد.

در طول یک محاکمه 10 روزه در سانفرانسیسکو، که در اواسط فوریه به پایان رسید، دو طرف در مورد خطرات و زمینه های عدم اطمینان بحث کردند. اگر ادوارد چن، قاضی ناحیه ایالات متحده، تشخیص دهد که فلورایداسیون آب “خطر غیرمنطقی” برای سلامت انسان دارد، EPA مجبور خواهد شد قانونی برای تنظیم یا ممنوعیت فلوریداسیون آب در ایالات متحده ایجاد کند. انتظار می رود به زودی تصمیم گیری شود.

در حال حاضر، تصمیم‌گیری‌ها در مورد فلوراید کردن سیستم‌های آب جامعه هنوز در درجه اول در سطح محلی گرفته می‌شود، که بارت امیدوار است تغییر کند.

او گفت: «از همه چیز، بیشتر از همه چیزی که آنها می‌خواهند این است که دندان‌های ما در زمانی که نیازهای اولیه مسکن و غذا وجود ندارد، سالم باشند.