ارتباط بین بی خوابی و نارسایی قلبی


بی خوابی می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش دهد. با این حال، اینکه آیا بی خوابی باعث این شرایط می شود یا صرفاً با آنها مرتبط است، مشخص نیست.

بی خوابی ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد در جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما تقریباً ۴۴ درصد از افرادی که مشکلات قلبی دارند، بی خوابی مکرر را گزارش می کنند که این را به یکی از شایع ترین علائم نارسایی قلبی تبدیل می کند.

ارتباط بین بی خوابی و خطر نارسایی قلبی

بی خوابی به عنوان مشکل در به خواب رفتن، مشکل در خواب ماندن یا بیدار شدن خیلی زود در صبح (یا هر سه مورد) تعریف می شود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، هر کدام به نارسایی قلبی مرتبط بودند. برای افرادی که هر سه علامت را داشتند، خطر نارسایی قلبی به طور قابل توجهی ( بیش از سه برابر) افزایش یافت.

محققان مطمئن نیستند که چرا بین بیماری قلبی و بی خوابی ارتباط وجود دارد، اما دو نظریه وجود دارد: نظریه اول این است که ممکن است یک علت بیولوژیکی زمینه ای وجود داشته باشد. دوم این است که پاسخ های استرس فعال شده توسط بی خوابی بر عملکرد قلب تاثیر می گذارد.

تاثیر بی خوابی بر سلامت قلب

 بی خوابی خطر بیماری قلبی (و سکته مغزی) را در افرادی که دارای شرایط زیر هستند، افزایش می دهد، که همگی به عنوان پیش ساز نارسایی قلبی در نظر گرفته می شوند.

فشار خون بالا : در طول خواب طبیعی، فشار خون کاهش می یابد. اگر نمی توانید بخوابید، فشار خون شما برای مدت طولانی تری بالاتر می ماند. فشار خون بالا یکی از بزرگترین عوامل خطر بیماری قلبی و سکته است.

دیابت نوع ۲ : دیابت یک بیماری مزمن است که بر نحوه متابولیسم بدن گلوکز (قند) تأثیر می گذارد. دیابت می تواند به رگ های خونی آسیب برساند. برخی از مطالعات نشان می دهد که خواب کافی و با کیفیت بالا ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

چاقی : کمبود خواب با افزایش وزن مرتبط است، زیرا ممکن است بر بخشی از مغز که گرسنگی را کنترل می‌کند، تأثیر بگذارد و باعث شود در ساعاتی که معمولاً باید بخوابید، غذا بخورید.

تاثیر بی خوابی بر سلامت قلب

شرایطی که خواب را مختل می کند

تعدادی از بیماری‌های رایج در بیماران قلبی بر خواب تأثیر می‌گذارند و می‌توانند شدت بی‌خوابی و کم‌خوابی موجود را تشدید کنند. ممکن است برای تشخیص خاص به یک مطالعه خواب (پلی سومنوگرام) نیاز داشته باشید، بنابراین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند درمان مناسب را آغاز کند.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب تا ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد. ۵ افراد مبتلا به آپنه خواب، وقفه های طولانی در تنفس در طول خواب دارند که می تواند باعث برانگیختگی ناگهانی از خواب عمیق شود، اغلب چندین بار در شب، که منجر به محرومیت قابل توجهی از خواب می شود. افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب از برانگیختگی های شبانه خود بی اطلاع هستند و ممکن است از بی خوابی شکایت نداشته باشند، اما بسیاری از علائم کم خوابی را تجربه می کنند.

آپنه خواب باعث بدتر شدن نارسایی قلبی می شود و بدتر شدن نارسایی قلبی اغلب آپنه خواب را بدتر می کند و یک چرخه معیوب ایجاد می کند. می‌توان آن را به‌طور مؤثر با دستگاه فشار مثبت راه هوایی (PAP) درمان کرد. ماسکی که به‌خوبی روی بینی، یا بینی و دهان در هنگام خواب پوشیده می‌شود و جریان هوای تحت فشار را برای جلوگیری از فروپاشی راه هوایی تأمین می‌کند.

در مطالعات، استفاده از دستگاه‌های CPAP (که جریان هوای مداوم را فراهم می‌کنند) برای بهبود خواب‌آلودگی، کیفیت زندگی و خلق و خو و همچنین فشار خون، کسر جهشی قلب (مقدار خونی که بطن‌های قلب قادر به انجام آن هستند نشان داده شده است. دفع با هر ضربان، پارامترهای عروقی و ضربان نامنظم قلب (آریتمی)).

آپنه خواب

اختلالات حرکتی شبانه

بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بیشتر از جمعیت عادی به دو نوع اختلال حرکتی شبانه مبتلا می‌شوند که می‌تواند خواب را مختل کند: سندرم پای بی‌قرار و اختلال حرکتی دوره‌ای اندام.

سندرم پاهای بی قرار

سندرم پای بیقرار (RLS) با ناراحتی پا در هنگام خواب، از جمله احساس سوزش، انقباض، و/یا خزش مشخص می‌شود که فرد مبتلا را مجبور می‌کند برای تسکین پاهای خود را به اطراف حرکت دهد. آن‌ها تکان‌های ناگهانی یا تکان‌های غیرارادی پاهای خود را گزارش می‌کنند که خوابیدن را دشوار می‌کند.

اختلال حرکت دوره ای اندام

اختلال حرکت دوره ای اندام (PLMD) شبیه به سندرم پای بی قرار است که شامل حرکت غیرارادی پاها می شود. تفاوت این است که تکان خوردن یا لرزش در طول خواب رخ می دهد و بنابراین ممکن است فرد از وقوع آن آگاه نباشد. با این حال، می تواند خواب عمیق را مختل کند. PLMD اغلب می تواند با اجتناب از کافئین در نزدیکی زمان خواب، مصرف مکمل های آهن (همانطور که برای برخی افراد سطوح پایین آهن و اسید فولیک با این اختلال همراه است) و مصرف دارو برای تنظیم حرکات عضلانی کنترل شود.

درمان بی خوابی

بی خوابی و کم خوابی می تواند بر سلامت و تندرستی تأثیر بگذارد و باعث خواب آلودگی در طول روز، خستگی، کمبود انرژی، بدخلقی و مشکل در تمرکز شود. برخی از نکات برای خواب بهتر عبارتند از :

روال خواب خود را به عهده بگیرید

فعالیت در رختخواب را به خواب و رابطه جنسی محدود کنید (بدون تلفن، لپ تاپ یا تلویزیون).
هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، حتی در تعطیلات آخر هفته.
فقط زمانی که خواب آلود هستید به رختخواب بروید.
اگر در عرض ۲۰ دقیقه نخوابیدید، از رختخواب بلند شوید و در جایی دیگر در نور کم کاری آرامش بخش انجام دهید. فقط زمانی که خواب آلود هستید به رختخواب برگردید.

بهداشت خواب خود را کنترل کنید

از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.
بعد از ظهر از مصرف کافئین خودداری کنید.
دو تا سه ساعت پس از خواب از مصرف نیکوتین، الکل و وعده های غذایی سنگین خودداری کنید.
یک مراسم آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید و به آن پایبند باشید.
در طول روز به جای درست قبل از خواب ورزش کنید.
در طول روز کمی آفتاب بگیرید.
اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تاریک، ساکت و دمای مناسبی دارد. در صورت نیاز از گوش گیر یا ماسک چشم استفاده کنید.

منبع : verywellhealth

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟



Source link