آیا داشتن رابطه جنسی در صورت ابتلا به بیماری قلبی بی خطر است؟


اگر بیماری قلبی دارید، باید حواستان به احساستان در حین رابطه جنسی یا هر نوع فعالیت بدنی دیگری باشد. با این حال، داشتن بیماری قلبی لزوماً به این معنی نیست که باید از رابطه جنسی خودداری کنید.

به طور کلی، فعالیت جنسی برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی بی خطر است.

در حالی که رابطه جنسی معمولاً ایمن است اگر با یک بیماری قلبی زندگی می کنید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائم نگران کننده ای که باید در طول رابطه جنسی به آن توجه کنید صحبت کنید.

بیماران و همسرانشان بسیار تمایلی به پرسیدن درباره فعالیت جنسی ندارند، و پزشکان در مطرح کردن خودبه‌خود این موضوع خیلی خوب نیستند. هم بیماران و هم ارائه دهندگان باید از این موضوع آگاه باشند و از مطرح کردن این موضوع از جانب بیمار و همسرشان نترسند.

مهم است بدانید که زندگی با یک بیماری قلبی به این معنی نیست که رابطه جنسی برای شما “خطرناک” است. در واقع، می تواند برای سلامتی و رفاه کلی شما مفید باشد. فعالیت جنسی نوعی ورزش است که می تواند به تقویت قلب، کاهش استرس و بهبود خواب کمک کند.

آیا ممکن است در حین رابطه جنسی دچار حمله قلبی شویم؟

هر زمان که فعالیت بدنی دارید، چه فعالیت جنسی یا رفتن به پیاده روی، خطر ابتلا به یک رویداد قلبی کمی افزایش می یابد.

با این حال، حملات قلبی در طول رابطه جنسی اغلب اتفاق نمی افتد. رابطه جنسی یک محرک نسبتا نادر برای سکته قلبی یا مرگ ناگهانی است. کمتر از یک درصد از حملات قلبی در طول فعالیت جنسی رخ می دهد.

هرکسی که ناراحتی قلبی دارد باید در حین یا بعد از فعالیت جنسی مراقب علائم هشدار دهنده زیر باشد :

درد قفسه سینه
تنگی نفس
ضربان قلب سریع
ضربان قلب نامنظم
سرگیجه
بی خوابی بعد از فعالیت جنسی
خستگی روز بعد از فعالیت جنسی
اگر بیماری قلبی دارید و شروع به تجربه این علائم کردید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

آیا بیماری قلبی بر عملکرد جنسی تأثیر می گذارد؟

به گفته متخصصان، تشخیص بیماری قلبی می تواند به طرق مختلف بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. خود بیماری و درمان های تجویز شده می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.

بیماری قلبی و درمان آن می تواند نحوه گردش خون در سراسر بدن را تغییر دهد و ممکن است میزان خونی را که قلب به نواحی دوردست بدن شما از جمله ناحیه تناسلی می رساند کاهش دهد. کاهش جریان خون می تواند منجر به اختلال نعوظ در مردان و مشکلات برانگیختگی جنسی در زنان شود، به این معنی که هم مردان و هم زنان ممکن است در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند.

بیماری قلبی که سلامت روان شما را به خطر می اندازد می تواند به طور غیرمستقیم بر سلامت جنسی شما تأثیر بگذارد. استرس عاطفی، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی رایج است و با افزایش خطر مشکلات جنسی همراه است.

پس از تشخیص بیماری قلبی، ممکن است نسبت به قبل از نظر جسمی کمتر فعال شوید که می تواند بر میل و عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد.

شرکای افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند : بیماری قلبی می تواند برای همسر و شریک زندگی بیماران استرس زا باشد، که می تواند بر روابط صمیمانه تاثیر بگذارد.

در نهایت، علائمی که با بیماری قلبی همراه است مانند تپش قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی  ممکن است باعث شود افرادی که آنها را تجربه می کنند تمایل کمتری به فعالیت جنسی داشته باشند.

آیا افراد مبتلا به بیماری قلبی می توانند از داروهایی استفاده کنند که بر عملکرد جنسی تأثیر می گذارد؟

اگر بیماری قلبی برای شما تشخیص داده شده است، مهم است که قبل از مصرف هر گونه داروی جدید، از جمله داروهای عملکرد جنسی، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. به طور کلی، بیشتر داروهایی که میل جنسی را تقویت می کنند یا به شکل دیگری بر عملکرد جنسی تأثیر می گذارند بی خطر هستند. با این حال، برخی از افرادی که از داروهای اختلال نعوظ استفاده می کنند باید از عوارض جانبی یا عوارض احتمالی آگاه باشند.
داروهایی برای درمان اختلال نعوظ مانند ویاگرا [سیلدنافیل]، سیالیس [تادالافیل]، استندرا [آوانافیل] و لویترا [واردنافیل] عموماً برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی بی خطر هستند. مردان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی باید با احتیاط از این داروها استفاده کنند زیرا می توانند باعث کاهش موقت فشار خون شوند.

به گفته متخصصان، داروهای اختلال نعوظ برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی که از نیترات درمانی برای درد قفسه سینه استفاده می کنند، می تواند خطرناک باشد. شما هرگز نمی توانید نیترات را با این نوع داروها مصرف کنید. برای افرادی که نیترات را برای درد قفسه سینه مصرف می کنند مهم است که بدانند درمان های دیگری برای اختلال نعوظ وجود دارد.

اگر بیماری قلبی دارید، باید قبل از امتحان هر داروی جدید، از جمله درمان‌های بدون نسخه [OTC] با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. بیماران نباید از مکمل های غذایی و سایر قرص های [OTC] برای اختلال نعوظ استفاده کنند، بدون اینکه در مورد این داروها با پزشک خود صحبت کنند.

چه کسانی باید از رابطه جنسی با بیماری قلبی اجتناب کنند؟

اگرچه رابطه جنسی معمولاً برای افراد مبتلا به بیماری قلبی ایمن است، رابطه جنسی ممکن است برخی شرایط خاص را تشدید کند. به همین دلیل، بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته قلبی، آنژین ناپایدار، یا فشار خون بالا کنترل نشده باید قبل از انجام فعالیت جنسی با پزشک خود صحبت کنند. افرادی که بیماری پیشرفته دارند شامل افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر ناپایدار یا نارسایی شدید قلبی هستند.

صحبت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد جنسیت و بیماری قلبی

طبیعی است که بخواهید پس از تشخیص بیماری قلبی، فعالیت جنسی را از سر بگیرید. بازگشت به فعالیت جنسی یک نگرانی رایج برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی است.

در صورت امکان، باید در مورد خطرات و مزایای فعالیت جنسی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و شریک زندگی خود صحبت کنید.

متخصص قلب شما ممکن است درمان‌هایی خارج از درمان‌های بیماری قلبی را پیشنهاد کند که ممکن است کمک کند. اگر پریشانی عاطفی، افسردگی، و اضطراب به مشکلات جنسی کمک می کند، بیماران ممکن است از مشاوره فردی با یک روانشناس مجاز یا ارائه دهنده سلامت روان بهره مند شوند. زوج درمانی نیز ممکن است مفید باشد.

منبع : verywellhealth

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟



Source link