همانطور که معاینات چشم هوش مصنوعی ارزش آنها را ثابت می کند، درس هایی برای فناوری آینده پدیدار می شود


کریستین اسپینوزا، مدیر یک ارائه دهنده دارو در کالیفرنیای جنوبی، اخیراً شروع به استفاده از یک دستیار قدرتمند جدید کرده است: یک الگوریتم هوش مصنوعی که می تواند معاینه چشم را با تصاویر گرفته شده توسط دوربین شبکیه انجام دهد. بدون حضور پزشک، تشخیص سریع می دهد.

کلینیک های او، مراکز درمانی تارزانا، از جمله اولین پذیرندگان سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که نوید گسترش چشمگیر غربالگری برای رتینوپاتی دیابتی، عامل اصلی نابینایی در میان بزرگسالان در سن کار و تهدیدی برای بسیاری از تخمین زده شده 38 میلیون آمریکایی است. دیابت.

اسپینوزا، مدیر عملیات کلینیک سازمان، با اشاره به مزایای غربالگری سریع و آسان که می تواند با آموزش اندک انجام شود و نتایج فوری ارائه می دهد، گفت: «این یک موهبت الهی برای ما بود.

بیماران او نیز آن را دوست دارند. جوزف اسمیت که مبتلا به دیابت نوع 2 است، به یاد می آورد که با اتوبوس نزد یک متخصص چشم می رفت، چشم هایش را باز می کرد و بعد یک هفته منتظر نتیجه می ماند. او گفت: این وحشتناک بود. “اکنون، چند دقیقه طول می کشد.”

در میان همه هیاهوی هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی، فناوری معاینه چشم به عنوان یکی از اولین موارد استفاده اثبات شده از تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی در یک محیط بالینی در حال ظهور است. در حالی که FDA صدها دستگاه پزشکی هوش مصنوعی را تأیید کرده است، پذیرش آنها کند بوده است زیرا فروشندگان فرآیند نظارتی، پوشش بیمه، موانع فنی، نگرانی‌های مربوط به سهام و چالش‌های ادغام آنها در سیستم‌های ارائه‌دهنده را دنبال می‌کنند.

معاینات چشم نشان می دهد که توانایی هوش مصنوعی در ارائه نتایج فوری و همچنین صرفه جویی در هزینه و راحتی عدم نیاز به قرار ملاقات اضافی، می تواند مزایای بزرگی برای بیماران و ارائه دهندگان داشته باشد. از حدود 700 معاینه چشمی که در طول سال گذشته در کلینیک های اسپینوزا انجام شد، تقریباً یک چهارم رتینوپاتی را تشخیص دادند و بیماران برای مراقبت های بیشتر به متخصص ارجاع شدند.

رتینوپاتی دیابتی زمانی رخ می دهد که قند خون بالا به عروق خونی شبکیه آسیب برساند. در حالی که مدیریت دیابت بیمار اغلب می تواند از این بیماری جلوگیری کند – و درمان هایی برای مراحل پیشرفته تر وجود دارد – پزشکان می گویند غربالگری منظم برای تشخیص زودهنگام علائم بسیار مهم است. حدود 9.6 میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند.

سه شرکت دارای معاینات AI مورد تایید FDA برای رتینوپاتی دیابتی – Digital Diagnostics، مستقر در کورالویل، آیووا. Eyenuk از Woodland Hills، کالیفرنیا؛ و شرکت نرم‌افزار اسرائیلی AEYE Health – سیستم‌هایی را به صدها شرکت در سراسر کشور فروخته‌اند. چند ده شرکت در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند و برخی از آنها مجوز قانونی در کشورهای دیگر از جمله غول های فناوری مانند گوگل دارند.

Digital Diagnostics، که قبلا Idx بود، پس از دهه‌ها تحقیق و آزمایش بالینی شامل ۹۰۰ بیمار مبتلا به دیابت، تأییدیه FDA را برای سیستم خود در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد. آرون لی، متخصص شبکیه چشم و دانشیار دانشگاه واشنگتن، گفت: این اولین سیستم هوش مصنوعی کاملاً مستقل در هر زمینه پزشکی بود که تأیید آن را به “لحظه ای برجسته در تاریخ پزشکی” تبدیل کرد.

جان برتراند گفت: این سیستم که توسط مراکز درمانی تارزانا استفاده می‌شود، می‌تواند توسط فردی با مدرک دبیرستان و چند ساعت آموزش اجرا شود، و تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا تشخیص داده شود، بدون هیچ گونه گشادی چشم در اکثر مواقع. ، مدیر عامل تشخیص دیجیتال.

این دستگاه را می توان در هر اتاقی با نور کم قرار داد و بیماران صورت خود را روی چانه و پیشانی قرار می دهند و در حالی که تکنسین از هر چشم عکس می گیرد به دوربین خیره می شود.

رابرت گابای، مدیر ارشد علمی و پزشکی ADA گفت: انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هر یک تا دو سال یکبار غربالگری شوند، با این حال تنها حدود 60 درصد از افراد مبتلا به دیابت سالانه معاینه چشم را انجام می دهند. این نرخ برای افراد مبتلا به دیابت 21 ساله یا کمتر می تواند تا 35 درصد باشد.

در بخش‌هایی از ایالات متحده، کمبود اپتومتریست و چشم‌پزشک می‌تواند زمان‌بندی قرار ملاقات‌ها را سخت کند، و گاهی اوقات برای ماه‌ها وقت رزرو می‌کنند. به‌علاوه، موانع سفر به یک قرار ملاقات اضافی برای گشاد کردن چشم‌هایشان – که به معنای مرخصی از کار یا مدرسه و ایمن کردن حمل و نقل است – می‌تواند به ویژه برای بیماران کم‌درآمد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز دارند دشوار باشد.

اسپینوزا از کلینیک هایش در کالیفرنیای جنوبی که عمدتاً به جمعیت اقلیت خدمات می دهند، گفت: «۹۰ درصد از بیماران ما یقه آبی هستند. اگر کار نکنند، غذا نمی‌خورند.»

تصویری از نمای نزدیک از شبکیه چشم با لکه های سفید دایره ای.
این رندر نشان می دهد که کجا یک الگوریتم رتینوپاتی دیابتی را در شبکیه چشم بیمار شناسایی کرده است. این بیماری با دایره ها برجسته می شود.(تشخیص دیجیتال)

لی گفت: یکی از معایب بالقوه عدم انجام غربالگری توسط پزشک این است که الگوریتم صرفاً به دنبال رتینوپاتی دیابتی است، بنابراین ممکن است سایر بیماری‌های مرتبط مانند ملانوم مشیمیه را از دست بدهد. الگوریتم‌ها همچنین معمولاً «در مورد احتیاط اشتباه می‌کنند» و بیماران را بیش از حد ارجاع می‌دهند.

اما این فناوری یک مزیت بزرگ دیگر را نشان داده است: طبق مطالعه اخیر دانشگاه استنفورد، احتمال پیگیری پس از نتیجه مثبت سه برابر بیشتر در سیستم هوش مصنوعی است.

دیوید میونگ، دانشیار چشم‌پزشکی در موسسه چشم بایرز در استنفورد، گفت که این به دلیل نزدیکی پیام است. هنگامی که به جای هفته ها یا حتی ماه ها بعد، بلافاصله تحویل داده می شود، احتمال شنیدن و عمل به آن توسط بیمار بسیار بیشتر است.

میونگ برنامه تله چشم پزشکی خودکار استانفورد را در سال 2020 راه‌اندازی کرد که در ابتدا بر پزشکی از راه دور تمرکز داشت و سپس به هوش مصنوعی در کلینیک‌های منطقه خلیج خود روی آورد. در همان سال، کمیته ملی تضمین کیفیت استاندارد غربالگری خود را برای رتینوپاتی دیابتی گسترش داد تا شامل سیستم‌های هوش مصنوعی شود.

میونگ گفت حدود یک سال طول کشید تا سیستم‌های امنیت سایبری و فناوری اطلاعات سیستم سلامت استانفورد را برای ادغام فناوری جدید بررسی کنیم. میونگ گفت، منحنی یادگیری نیز وجود دارد، به خصوص برای گرفتن عکس های با کیفیت که هوش مصنوعی می تواند رمزگشایی کند.

او افزود: «حتی با گام برداشتن، همیشه چیزی برای بهبود وجود دارد.

تست هوش مصنوعی با کد بازپرداختی از مراکز خدمات مدیکر و مدیکید تقویت شده است که دریافت آن برای دستگاه‌های پیشرو می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. اما ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای دریافت بازپرداخت نیاز به تایید دولت دارند.

در سال 2021، CMS نرخ پرداخت ملی را برای غربالگری رتینوپاتی دیابتی با هوش مصنوعی 45.36 دلار تعیین کرد که بسیار پایین تر از نرخ متوسط ​​مذاکره خصوصی 127.81 دلار است. هر شرکت مدل کسب و کار کمی متفاوتی دارد، اما آنها معمولاً برای نرم افزار خود هزینه اشتراک یا مجوز از ارائه دهندگان دریافت می کنند.

شرکت‌ها از به اشتراک گذاشتن آنچه برای نرم‌افزار خود دریافت می‌کنند خودداری کردند. قیمت این دوربین‌ها تا 20000 دلار می‌رسد و به صورت جداگانه خریداری می‌شوند یا به عنوان اجاره در اشتراک نرم‌افزار قرار می‌گیرند.

لیندسی بوخهولز، سرپرست انفورماتیک بالینی در پزشکی نبراسکا، که در اواسط دسامبر شروع به استفاده از سیستم Eyenuk کرد، انطباق بیشتر با توصیه‌های غربالگری که این دستگاه‌ها ممکن می‌سازند، همراه با افزایش مراجعات به متخصصان، آن را ارزشمند می‌کند.

او گفت: “این به نوعی به دوربین کمک می کند تا هزینه خود را بپردازد.”

به گفته این شرکت، امروزه سیستم Digital Diagnostics در حدود 600 سایت در سراسر کشور وجود دارد. AEYE Health گفت که معاینه چشم آن توسط «صدها» ارائه‌دهنده آمریکایی استفاده می‌شود. Eyenuk از به اشتراک گذاشتن جزئیات در مورد دسترسی خود خودداری کرد.

این فناوری با مطالعات بالینی برای دوربین‌های اضافی – از جمله تصویرگر دستی که می‌تواند بیماران را در این زمینه غربال کند – و بررسی سایر بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم، به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. نوآوری‌ها چشم‌پزشکی را در کنار رادیولوژی، قلب، و پوست به عنوان تخصص‌هایی قرار می‌دهند که نوآوری هوش مصنوعی در آنها به سرعت اتفاق می‌افتد.

اسپینوزا گفت: «آنها در آینده نزدیک عرضه خواهند شد – دوربین هایی که می توانید در پزشکی خیابانی از آنها استفاده کنید – و این به افراد زیادی کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان