لاستیک های سمی باعث مرگ ماهی ها می شوند. در مورد انسان ها چطور؟


برای دهه‌ها، نگرانی‌ها در مورد آلودگی خودروها بر آنچه که از اگزوز بیرون می‌آید متمرکز شده است. اکنون، محققان و تنظیم‌کننده‌ها می‌گویند که باید توجه بیشتری به انتشارات سمی از لاستیک‌ها در زمانی که وسایل نقلیه در جاده هستند، معطوف شود.

و اولین بار در لیست نگرانی ها یک ماده شیمیایی به نام 6PPD است که به لاستیک ها اضافه می شود تا دوام بیشتری داشته باشد. هنگامی که لاستیک ها در اثر اصطکاک با روسازی فرسوده می شوند، 6PPD آزاد می کنند.

پس از تماس با ازن، این ماده واکنش نشان می دهد و به یک ماده شیمیایی متفاوت تبدیل می شود، 6PPD-q، که می تواند بسیار سمی باشد، به طوری که با مرگ ماهی در ایالت واشنگتن مرتبط است.

اما مشکلات به همین جا ختم نمی شود.

لاستیک ها عمدتاً از لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی ساخته می شوند، اما حاوی صدها ماده دیگر از جمله فولاد و فلزات سنگین مانند مس، سرب، کادمیوم و روی هستند.

با فرسودگی لاستیک ها، لاستیک به صورت ذرات ناپدید می شود، هر دو تکه هایی که با چشم غیر مسلح دیده می شوند و ذرات ریز. آزمایش‌های یک شرکت انگلیسی به نام Emissions Analytics نشان داد که لاستیک‌های خودرو در هر کیلومتر مسافت 1 میلیارد ذرات بسیار ریز ساطع می‌کنند که بین 5 تا 9 پوند لاستیک به ازای هر خودروی احتراق داخلی در سال است.

و آنچه در این ذرات وجود دارد یک راز است، زیرا مواد تشکیل دهنده لاستیک ها اختصاصی هستند.

نیک مولدن، مدیرعامل Emissions Analytics گفت: «شما یک کوکتل شیمیایی در این لاستیک‌ها دارید که هیچ‌کس واقعاً آن را درک نمی‌کند و سازندگان تایر آن را مخفی نگه می‌دارند». برای ما دشوار است که به محصول مصرفی دیگری فکر کنیم که در جهان رایج است و تقریباً توسط همه استفاده می شود، جایی که اطلاعات کمی در مورد محتوای آن وجود دارد.

رگولاتورها تازه شروع به رسیدگی به مشکل سمیت تایر کرده‌اند، اگرچه اقداماتی در مورد 6PPD انجام شده است.

این ماده شیمیایی توسط تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشگاه واشنگتن شناسایی شد که در تلاش بودند تا دریابند چرا ماهی قزل آلا کوهو که برای تخم‌ریزی به رودخانه‌های منطقه سیاتل بازمی‌گشتند، می‌میرند.

دانشمندان در مرکز طوفان آب واشنگتن حدود 2000 ماده را آزمایش کردند تا مشخص کنند کدام یک عامل مرگ و میر است و در سال 2020 اعلام کردند که مقصر را پیدا کرده اند: 6PPD.

قبیله یوروک در شمال کالیفرنیا به همراه دو قبیله دیگر بومی ساحل غربی از آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) خواسته اند تا این ماده شیمیایی را ممنوع کند. EPA گفت که در حال بررسی قوانین جدیدی برای تنظیم آن است.

جوزف ال جیمز، رئیس قبیله یوروک، در بیانیه‌ای گفت: «ما نمی‌توانستیم در حالی که 6PPD ماهی‌هایی را که ما را نگه می‌دارند می‌کشد کنار بیاییم. این سم کشنده در هیچ حوضه ماهی قزل آلا جایی ندارد.

کالیفرنیا اقداماتی را برای تنظیم این ماده شیمیایی آغاز کرده است. سال گذشته شروع به تعیین لاستیک‌های حاوی آن به عنوان «محصول اولویت‌دار» کرد و از تولیدکنندگان خواست تا جایگزین‌هایی را پیدا و آزمایش کنند.

کارل پالمر، معاون اداره کنترل مواد سمی ایالتی، گفت: «6PPD نقش مهمی در ایمنی تایرها در جاده‌های کالیفرنیا ایفا می‌کند و در حال حاضر هیچ جایگزین امن‌تری به طور گسترده در دسترس نیست.» به همین دلیل، چارچوب ما برای شناسایی جایگزین‌هایی برای 6PPD ایده‌آل است که همچنان ایمنی لاستیک‌ها را در جاده‌های کالیفرنیا تضمین می‌کند و در عین حال از جمعیت ماهی‌ها و جوامع وابسته به آنها محافظت می‌کند.»

انجمن تولیدکنندگان تایر ایالات متحده (USTMA) می گوید کنسرسیومی متشکل از 16 سازنده را برای انجام تجزیه و تحلیل گزینه های جایگزین بسیج کرده است. Anne Forristall Luke، رئیس و مدیر عامل USTMA، گفت: “موثرترین و جامع‌ترین بررسی ممکن را در مورد اینکه آیا جایگزین مطمئن‌تری برای 6PPD در لاستیک‌ها وجود دارد یا خیر، ارائه می‌کند.”

با این حال، مولدن گفت که یک مشکل وجود دارد. او گفت: “اگر آنها تحقیق نکنند، اجازه فروش در ایالت کالیفرنیا را ندارند.” “اگر آنها تحقیق کنند و جایگزینی پیدا نکردند، می توانند به فروش خود ادامه دهند. آنها مجبور نیستند جایگزینی پیدا کنند. و امروز هیچ جایگزینی برای 6PPD وجود ندارد.

کالیفرنیا همچنین در حال بررسی درخواستی از سوی انجمن کیفیت آب طوفان کالیفرنیا برای طبقه‌بندی لاستیک‌های حاوی روی، یک فلز سنگین، به عنوان یک محصول اولویت‌دار است که تولیدکنندگان را ملزم به یافتن جایگزینی می‌کند. روی در فرآیند ولکانیزاسیون برای افزایش استحکام لاستیک استفاده می شود.

با این حال، وقتی صحبت از ذرات لاستیک به میان می‌آید، هیچ اقدامی صورت نگرفته است، حتی با بدتر شدن مشکل با تکثیر خودروهای الکتریکی. خودروهای الکتریکی به دلیل شتاب سریع‌ترشان، لاستیک‌ها را سریع‌تر می‌پوشند و حدود 20 درصد بیشتر از خودروهای بنزینی معمولی ذرات معلق منتشر می‌کنند.

یک مطالعه اخیر در کالیفرنیای جنوبی نشان داد که انتشار تایر و ترمز در آناهیم 30٪ از PM2.5 را تشکیل می دهد که یک آلاینده ذرات کوچک هوا است، در حالی که انتشار گازهای گلخانه ای 19٪ است.

آزمایشات Emissions Analytics نشان داده است که تایرها تا 2000 برابر بیشتر از لوله های اگزوز آلودگی ذرات جرمی تولید می کنند. این ذرات به آب و هوا می رسند و اغلب بلعیده می شوند. لاستیک ها همچنین ذرات بسیار ریز را منتشر می کنند، حتی کوچکتر از PM2.5، که می توانند استنشاق شوند و مستقیماً به مغز بروند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ریزذرات تایر باید به عنوان یک آلاینده با نگرانی بالا طبقه‌بندی شوند. در گزارشی در سال گذشته، محققان امپریال کالج لندن گفتند این ذرات می توانند بر قلب، ریه ها و اندام های تولید مثل تأثیر بگذارند و باعث سرطان شوند.

افرادی که در کنار جاده ها زندگی می کنند یا کار می کنند، اغلب کم درآمد هستند، بیشتر در معرض این مواد سمی هستند.

لاستیک ها همچنین منبع اصلی میکروپلاستیک ها هستند. بر اساس گزارش موسسه خیریه Pew و شرکت بریتانیایی Systemiq، بیش از سه چهارم میکروپلاستیک‌هایی که به اقیانوس می‌رسند از لاستیک مصنوعی در لاستیک‌ها می‌آیند.

و هنوز ناشناخته های زیادی در مورد انتشار تایر وجود دارد، که تجزیه و تحلیل آن می تواند به خصوص پیچیده باشد زیرا گرما و فشار می توانند اجزای لاستیک را به ترکیبات دیگر تبدیل کنند.

یک سوال تحقیقاتی باز این است که آیا 6PPD-q بر افراد تأثیر می گذارد و در صورت وجود چه مشکلاتی برای سلامتی ممکن است ایجاد کند. مطالعه‌ای که اخیراً در Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است، سطوح بالایی از این ماده شیمیایی را در نمونه‌های ادرار منطقه‌ای در جنوب چین نشان می‌دهد که در زنان باردار بیشتر است.

مولدن گفت که کشف 6PPD-q علاقه جدیدی به سلامت و اثرات زیست محیطی تایرها ایجاد کرده است و او انتظار دارد تحقیقات جدید زیادی در سال های آینده انجام شود. او گفت: “تکه های پازل در حال جمع شدن هستند.” اما این یک پازل هزار تکه است، نه دویست.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان