سمیت لاستیک پس از مرگ ماهی قزل آلا با بررسی های جدید مواجه می شود


برای دهه‌ها، نگرانی‌ها در مورد آلودگی خودروها بر آنچه که از اگزوز بیرون می‌آید متمرکز شده است. اکنون، محققان و تنظیم‌کننده‌ها می‌گویند، ما باید توجه بیشتری به انتشارات سمی از لاستیک‌ها داشته باشیم، زیرا وسایل نقلیه در جاده غلت می‌زنند.

در بالای لیست نگرانی ها یک ماده شیمیایی به نام 6PPD وجود دارد که به لاستیک های لاستیکی اضافه می شود تا به ماندگاری بیشتر آنها کمک کند. هنگامی که لاستیک ها در روسازی فرسوده می شوند، 6PPD آزاد می شود. با ازن واکنش نشان می دهد تا به یک ماده شیمیایی متفاوت تبدیل شود، 6PPD-q، که می تواند بسیار سمی باشد – به طوری که با کشتار مکرر ماهی در ایالت واشنگتن مرتبط است.

مشکل لاستیک ها به همین جا ختم نمی شود. لاستیک ها عمدتا از لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی ساخته می شوند، اما حاوی صدها ماده دیگر از جمله فولاد و فلزات سنگین مانند مس، سرب، کادمیوم و روی هستند.

با فرسودگی لاستیک خودرو، لاستیک در ذرات ناپدید می شود، هر دو ذرات که با چشم غیر مسلح دیده می شوند و ذرات ریز. آزمایش توسط یک شرکت انگلیسی به نام Emissions Analytics نشان داد که تایرهای یک خودرو در هر کیلومتر طی شده 1 تریلیون ذره بسیار ریز ساطع می کنند – از 5 تا 9 پوند لاستیک در هر خودروی احتراق داخلی در سال.

و آنچه در این ذرات وجود دارد یک راز است، زیرا مواد تشکیل دهنده لاستیک اختصاصی هستند.

نیک مولدن، مدیر عامل شرکت Emissions Analytics گفت: «شما یک کوکتل شیمیایی در این لاستیک‌ها دارید که هیچ‌کس واقعاً آن را نمی‌فهمد و توسط سازندگان تایر کاملاً محرمانه نگه داشته می‌شود. ما در تلاشیم تا به محصول مصرفی دیگری فکر کنیم که در جهان بسیار رایج است و تقریباً توسط همه استفاده می شود، جایی که اطلاعات کمی در مورد آنچه در آنها وجود دارد، وجود دارد.

رگولاتورها فقط شروع به رسیدگی به مشکل لاستیک سمی کرده اند، اگرچه اقداماتی در مورد 6PPD انجام شده است.

این ماده شیمیایی توسط تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشگاه واشنگتن شناسایی شد که در تلاش بودند دریابند چرا ماهی قزل آلا کوهو که برای تخم‌ریزی به نهرهای منطقه سیاتل بازمی‌گردد در تعداد زیادی می‌میرد.

دانشمندان که برای مرکز طوفان آب واشنگتن کار می کردند، حدود 2000 ماده را آزمایش کردند تا مشخص کنند کدام یک باعث مرگ و میر می شود، و در سال 2020 اعلام کردند که مقصر را پیدا کرده اند: 6PPD.

قبیله یوروک در کالیفرنیای شمالی، به همراه دو قبیله دیگر بومی آمریکای ساحل غربی، از آژانس حفاظت از محیط زیست درخواست کرده اند تا این ماده شیمیایی را ممنوع کند. EPA گفت قوانین جدیدی را در مورد این ماده شیمیایی بررسی می کند. جوزف ال جیمز، رئیس قبیله یوروک، در بیانیه ای گفت: “ما نمی توانستیم بیکار بنشینیم در حالی که 6PPD ماهی هایی را که ما را نگه می دارند می کشد.” این سم کشنده جایی در هیچ حوضه آبریز ماهی قزل آلا ندارد.

کالیفرنیا اقداماتی را برای تنظیم این ماده شیمیایی آغاز کرده است و سال گذشته لاستیک‌های حاوی آن را به عنوان «محصول اولویت‌دار» طبقه‌بندی کرد که تولیدکنندگان را ملزم به جستجو و آزمایش جایگزین‌ها می‌کند.

کارل پالمر، معاون اداره کنترل مواد سمی ایالت، گفت: «6PPD نقش مهمی در ایمنی لاستیک‌ها در جاده‌های کالیفرنیا ایفا می‌کند و در حال حاضر هیچ جایگزین امن‌تری در دسترس نیست.» به همین دلیل، چارچوب ما به‌طور ایده‌آل برای شناسایی جایگزین‌هایی برای 6PPD مناسب است که ایمنی مداوم لاستیک‌ها را در جاده‌های کالیفرنیا تضمین می‌کند و در عین حال از جمعیت ماهی‌های کالیفرنیا و جوامعی که به آنها متکی هستند، محافظت می‌کند.»

انجمن تولیدکنندگان تایر ایالات متحده می گوید که کنسرسیومی متشکل از 16 تولیدکننده تایر را برای انجام تجزیه و تحلیل گزینه های جایگزین بسیج کرده است. Anne Forristall Luke، رئیس و مدیر عامل USTMA، گفت: «موثرترین و جامع‌ترین بررسی ممکن را در مورد اینکه آیا در حال حاضر جایگزین مطمئن‌تری برای 6PPD در لاستیک‌ها وجود دارد یا خیر، به دست خواهد آمد.

مولدن، با این حال، گفت که گرفتاری وجود دارد. او گفت: “اگر آنها تحقیق نکنند، اجازه فروش در ایالت کالیفرنیا را ندارند.” “اگر آنها تحقیق کنند و جایگزینی پیدا نکردند، می توانند به فروش ادامه دهند. آنها مجبور نیستند جایگزینی پیدا کنند. و امروز هیچ جایگزینی برای 6PPD وجود ندارد.

کالیفرنیا همچنین در حال بررسی درخواست انجمن کیفیت آب طوفان کالیفرنیا برای طبقه‌بندی لاستیک‌های حاوی روی، یک فلز سنگین، به عنوان یک محصول اولویت‌دار است و تولیدکنندگان را ملزم به جستجوی جایگزین می‌کند. روی در فرآیند ولکانیزاسیون برای افزایش استحکام لاستیک استفاده می شود.

با این حال، وقتی صحبت از ذرات لاستیک به میان می‌آید، با وجود بدتر شدن مشکل با تکثیر خودروهای الکتریکی، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. به دلیل شتاب سریعتر و گشتاور بیشتر، خودروهای الکتریکی سریعتر لاستیک ها را فرسوده می کنند و تخمین زده می شود که 20 درصد بیشتر از خودروهای گازسوز، ذرات لاستیک را منتشر کنند.

یک مطالعه اخیر در کالیفرنیای جنوبی نشان داد که انتشار تایر و ترمز در آناهیم 30٪ از PM2.5 را تشکیل می دهد که یک آلاینده هوا با ذرات کوچک است، در حالی که انتشار گازهای خروجی اگزوز 19٪ است. آزمایش‌های Emissions Analytics نشان داده است که تایرها 2000 برابر بیشتر از لوله‌های اگزوز آلودگی ذرات تولید می‌کنند.

این ذرات به آب و هوا می رسند و اغلب بلعیده می شوند. ذرات بسیار ریز، حتی کوچکتر از PM2.5 نیز از لاستیک ها ساطع می شوند و می توانند استنشاق شوند و مستقیماً به مغز بروند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ریزذرات تایر باید به عنوان یک آلاینده با نگرانی بالا طبقه‌بندی شوند.

در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، محققان امپریال کالج لندن گفتند این ذرات می توانند بر قلب، ریه ها و اندام های تولید مثل تأثیر بگذارند و باعث سرطان شوند.

افرادی که در کنار جاده ها زندگی می کنند یا کار می کنند، اغلب کم درآمد هستند، بیشتر در معرض این مواد سمی هستند.

لاستیک ها همچنین منبع اصلی میکروپلاستیک ها هستند. بر اساس گزارشی از Pew Charitable Trusts و شرکت بریتانیایی Systemiq، بیش از سه چهارم میکروپلاستیک‌هایی که وارد اقیانوس می‌شوند از لاستیک مصنوعی موجود در لاستیک‌ها می‌آیند.

و هنوز تعداد زیادی ناشناخته در انتشار تایر وجود دارد، که تجزیه و تحلیل آنها می تواند به خصوص پیچیده باشد زیرا گرما و فشار می توانند اجزای لاستیک را به ترکیبات دیگر تبدیل کنند.

یکی از سؤالات برجسته تحقیقاتی این است که آیا 6PPD-q بر افراد تأثیر می گذارد و در صورت وجود چه مشکلاتی برای سلامتی می تواند ایجاد کند. مطالعه‌ای که اخیراً در Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است، سطوح بالایی از این ماده شیمیایی را در نمونه‌های ادرار از منطقه‌ای در جنوب چین نشان می‌دهد که بالاترین سطح آن در زنان باردار است.

به گفته مولدن، کشف 6PPD-q، علاقه تازه‌ای به اثرات بهداشتی و زیست‌محیطی لاستیک‌ها برانگیخته است و او انتظار دارد در سال‌های آینده تحقیقات جدید فراوانی انجام شود. او گفت: “تکه های اره منبت کاری اره مویی به هم می رسند.” “اما این یک اره منبت کاری اره مویی هزار تکه است، نه یک اره منبت کاری اره مویی 200 تکه.”

این مقاله توسط اخبار سلامت KFF، که منتشر می کند خط سلامت کالیفرنیا، یک سرویس مستقل از سرمقاله بنیاد مراقبت های بهداشتی کالیفرنیا.

KFF Health News یک اتاق خبر ملی است که روزنامه نگاری عمیقی در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند و یکی از برنامه های عملیاتی اصلی در KFF است – یک منبع مستقل برای تحقیقات سیاست سلامت، نظرسنجی و روزنامه نگاری. درباره KFF بیشتر بدانید.

از مطالب ما استفاده کنید

این داستان را می توان به صورت رایگان بازنشر کرد (جزئیات).