پلاک دندان چیست؟ – سلول سبز


پلاک دندان یک پوشش شفاف و چسبناک از باکتری است که به دندان‌های شما می‌چسبد. دانشمندان پلاک را یک بیوفیلم می‌نامند، خوشه‌هایی از باکتری‌هایی که به یک سطح یا یکدیگر می‌چسبند و استراتژی‌هایی برای بقا دارند که به آنها کمک می‌کند از سیستم‌های دفاعی بدن شما فرار کنند.

ایجاد پلاک درمان نشده می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال (لثه) شود. خوشبختانه، بهداشت دهان و دندان خوب و مراقبت از دندان می تواند به حذف و جلوگیری از پلاک روی دندان کمک کند.

این مقاله تفاوت بین پلاک دندان و جرم دندان، علل و علائم پلاک و درمان و پیشگیری را پوشش می دهد.

پلاک دندان در مقابل جرم دندان، تفاوت چیست؟

اصطلاحات “پلاک” و “جرم” گاهی اوقات به جای هم استفاده می شوند. اما آنها یک چیز نیستند.

پلاک دندانی یک لایه چسبناک است که روی دندان ها تشکیل می شود. پلاک زمانی ایجاد می شود که باقی مانده غذا و بزاق در دهان و دندان شما جمع می شود و به اندازه کافی مسواک زده نمی شود. غذاهای غنی از قند و کربوهیدرات به احتمال زیاد منجر به ایجاد پلاک می شوند

از سوی دیگر، جرم زمانی اتفاق می افتد که مواد معدنی از بزاق شما در بالای پلاک جمع می شود. این پلاک در عرض چند روز سفت می‌شود. بر خلاف پلاک‌هایی که می‌توانید در خانه آن‌ها را پاک کنید، جرم خیلی سخت است و به کمک یک بهداشت‌شناس دندان نیاز دارد.

علت ایجاد پلاک دندان چیست؟

عوامل متعددی می توانند منجر به ایجاد پلاک شوند، از جمله :

خوردن کربوهیدرات زیاد
عادات بد بهداشت دهان و دندان
رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی
عوامل ژنتیکی و استعداد ابتلا به پلاک
خوردن مکرر چیزهای نشاسته ای و شیرین محیطی را ایجاد می کند که در آن پلاک می تواند رشد کند و رشد کند. به این دلیل که کربوهیدرات های ساده باعث رشد بیش از حد باکتری ها می شوند.

علاوه بر این، خوردن خیلی کم غذاهای مغذی می تواند منجر به پلاک بیشتر شود. نخوردن مواد مغذی کافی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، غلات کامل و لبنیات، خطر پوسیدگی دندان (پوسیدگی دندان یا حفره دندان) و بیماری های دهان را افزایش می دهد.

برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به پلاک هستند. ژن هایی که بیشتر با پوسیدگی دندان مرتبط هستند شامل تشکیل مینای دندان، معدنی شدن دندان، پاسخ ایمنی، ویژگی های بزاقی و طعم می باشد.

خوردن کربوهیدرات زیاد

چگونه بفهمیم پلاک دندان داریم؟

اگر پلاک دندانی دارید، ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

احساس مبهم روی دندان های شما
بوی بد دهان
خونریزی لثه
اگر تأیید بیشتری می‌خواهید، می‌توانید آزمایش‌های خانگی را برای شناسایی پلاک انجام دهید. برخی از این کیت‌ها از قرص‌های خاصی استفاده می‌کنند که می‌جوید و سپس مخلوط را روی دندان‌هایتان حرکت می‌دهید. سپس وجود پلاک به صورت قرمز نشان می دهد.

روش دیگر در خانه استفاده از نور پلاک است. پس از چرخاندن یک محلول فلورسنت در اطراف دهان، نور پلاک فرابنفش خاصی را به دهان خود می‌تابانید. نواحی پوشیده شده با پلاک به صورت زرد یا نارنجی روشن نشان داده می شود

برای تشخیص قطعی، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک یا متخصص بهداشت می تواند دندان های شما را از نزدیک با ابزارهای مخصوص معاینه کند.

اگر پلاک دندان برداشته نشود چه اتفاقی می افتد؟

پلاک درمان نشده می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود. ژنژیویت شایع ترین شکل بیماری لثه است. این یک نوع برگشت پذیر بیماری لثه است که توسط پلاک ایجاد می شود.

اگر ژنژیویت درمان نشود و پیشرفت کند، می تواند به شکل جدی تری از بیماری لثه به نام پریودنتیت تبدیل شود. مشخصه این وضعیت التهابی است که به بافت و استخوان های اطراف آسیب می رساند. آسیب ها ممکن است برگشت ناپذیر باشند، بنابراین درمان ورم لثه بسیار مهم است.

پلاک همچنین می تواند منجر به مشکلات سلامت سیستمیک شود. محققان بین بیماری لثه و شرایط بهداشتی زیر ارتباط پیدا کردند :

دیابت
بیماری قلبی
بیماری تنفسی
سرطان
بیماری آلزایمر

عدم حذف پلاک نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. این به این دلیل است که اسیدهای پلاک به مینای دندان آسیب می رسانند. این می تواند باعث ایجاد سوراخ (حفره) در دندان شما شود.

درمان پلاک دندان چیست؟

دندانپزشکان و متخصصان بهداشت برای از بین بردن پلاک با ابزارهای مخصوص آن را درمان می کنند. این ابزار ممکن است شامل موارد زیر باشد :

ابزار دستی برای جرم گیری (خراش دادن) دندان ها
ابزار آلتراسونیک که از ارتعاشات استفاده می کنند
پریوسکوپی، یک محدوده کوچک که می تواند بین لثه و دندان همتا باشد
بهترین راه برای درمان پلاک، حذف آن در خانه قبل از سفت شدن جرم روی آن است.

چگونه پلاک را از روی دندان پاک کنیم؟

معمولاً می‌توانید پلاک‌ها را در خانه با رعایت بهداشت دهان و دندان پاک کنید. اگر متوجه تجمع پلاک شدید، موارد زیر را امتحان کنید :

دندان های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید.
روزی یکبار نخ دندان بکشید.
به طور منظم تمیز کردن و چکاپ دندان را انجام دهید.

مسواک زدن

چگونه از ایجاد پلاک جلوگیری کنیم؟

در مورد پلاک، پیشگیری بهترین گزینه است. بهداشت دهان و دندان خوب و یک رژیم غذایی مغذی می تواند کمک زیادی به شما کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم بهترین دفاع در برابر تجمع پلاک است. متخصصان تکنیک زیر را برای نخ دندان کشیدن توصیه می کنند :

یک نخ را دور دو انگشت میانی خود بپیچید.
نخ را بین انگشت شست و سبابه خود محکم نگه دارید.
با حرکت مالشی آن را به آرامی بین دندان های خود هدایت کنید.
هنگامی که نخ دندان به خط لثه رسید، آن را روی یک دندان خم کنید و آن را بالا و پایین بکشید.
روی همه دندان ها تکرار کنید.
علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه، تمیز کردن منظم دندان ها را انجام دهید. این بازدیدها چیزهایی را که در خانه انجام نمی‌دهید می‌گیرند و هرگونه تجمعی را که از دست داده‌اید حذف می‌کنند. همچنین ممکن است از دهانشویه های ضد میکروبی بهره مند شوید که می توانند باکتری ها را از بین ببرند و لثه های سالم را حفظ کنند. فقط از آنهایی که حاوی الکل هستند اجتناب کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و کربوهیدرات های ساده را محدود کنید. خوردن این غذاها در حد اعتدال در کنار یک رژیم غذایی متعادل می تواند به حفظ سلامت دهان شما کمک کند.

منبع : verywellhealth

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟



Source link