در مونتانا، آنها در حال تحقیق بر روی یک واکسن جدید قدرتمند علیه سل هستند


تیمی از محققان مونتانا در ساخت واکسن مؤثرتری علیه سل، یک بیماری عفونی که بیش از سایرین جان انسان ها را گرفته است، نقش کلیدی ایفا می کنند.

BCG (Bacille Calmette-Guérin) که در سال 1921 ساخته شد، تنها واکسن علیه سل (TB) باقی مانده است. در حالی که 40٪ تا 80٪ در کودکان خردسال موثر است، اثربخشی آن در نوجوانان و بزرگسالان بسیار کم است و تلاش جهانی را برای یافتن واکسنی قوی تر برانگیخته است.

مرکز پزشکی ترجمه در دانشگاه مونتانا در حال انجام ابتکاری در این زمینه است. این مرکز در بهبود و ایجاد واکسن‌ها تخصص دارد و آنچه را که «ادجوانت‌های جدید» نامیده می‌شود، اضافه می‌کند.

ادجوانت ماده ای است که در واکسن موجود است، به عنوان مثال مولکول های چرب یا نمک های آلومینیوم، و پاسخ ایمنی را تقویت می کند. ادجوانت های جدید آنهایی هستند که هنوز در انسان استفاده نشده اند. دانشمندان ثابت می‌کنند که این ادجوانت‌ها ایمنی قوی‌تر، دقیق‌تر و پایدارتری نسبت به آنتی‌ژن‌ها ایجاد می‌کنند که فقط آنتی‌بادی ایجاد می‌کنند.

برانگیختن پاسخ‌های خاص سیستم ایمنی، و تعمیق و گسترش اثربخشی آن‌ها با کمک‌های کمکی، به عنوان «واکسیناسیون دقیق» شناخته می‌شود.

اوفر لوی، استاد اطفال در دانشگاه هاروارد و مدیر برنامه واکسن دقیق در بیمارستان کودکان بوستون، توضیح داد: «این یک راه حل یک اندازه نیست، این یک واکسن یک اندازه نیست. وی افزود: «واکسن ممکن است در یک نوزاد تازه متولد شده، یک فرد مسن یا یک فرد میانسال متفاوت عمل کند.

به گفته لوی، یک واکسن دقیق نهایی، محافظت مادام‌العمر در برابر بیماری با یک بار تزریق را فراهم می‌کند. لوی تاکید کرد: “محافظت با یک دوز که در برابر آنفولانزا یا در برابر کووید موثر باشد جام مقدس خواهد بود.”

جی ایوانز مدیریت مرکز دانشگاه مونتانا را بر عهده دارد و یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد علمی و استراتژیک Inimmune، یک شرکت خصوصی بیوتکنولوژی در میسولا است. ایوانز گفت که تیم او 15 سال است که روی یک واکسن علیه سل کار می کند و هنوز پنج سال تا توزیع گسترده آن باقی مانده است. او گفت که مشارکت عمومی و خصوصی در حال توسعه واکسن ها و تلاش برای بهبود واکسن های موجود است.

در این مرکز بی‌توجه نبوده است که این کار تحقیقاتی و تولید واکسن پیشرفته در مونتانا انجام می‌شود، ایالتی که یکی از شدیدترین قوانین ضد واکسن در کشور را در سال 2021 در طول همه‌گیری تصویب کرد.

این قانون شرکت ها و دولت ها را از رفتار متفاوت با افرادی که در برابر کووید یا سایر بیماری ها واکسینه نشده اند منع می کند. در واقع، کارفرمایان دولتی و خصوصی را از الزام کارگران به واکسینه شدن علیه کووید یا هر بیماری دیگر منع می کند. یک قاضی فدرال بعداً حکم داد که این قانون نمی تواند در بخش های مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان ها و مطب های پزشک اعمال شود.

در اواسط ماه مارس، موسسه تحقیقات پزشکی بیل و ملیندا گیتس اعلام کرد که سومین و آخرین مرحله آزمایشات بالینی واکسن جدید سل را در هفت کشور آغاز کرده است. تکمیل آزمایشات حدود پنج سال طول خواهد کشید. تحقیقات و تولید در چندین مکان از جمله کارخانه تولیدی در همیلتون متعلق به GSK، یک غول دارویی، در حال انجام است.

سل که به عنوان «همه‌گیری فراموش‌شده» شناخته می‌شود، اگرچه قابل پیشگیری و درمان است، سالانه 1.6 میلیون نفر را می‌کشد که عمدتاً در مناطق فقیرنشین آسیا و آفریقا هستند.

در ایالات متحده در دهه گذشته افزایش این بیماری وجود داشته است. بسیاری از مهاجران بدون اینکه بدانند به سل مبتلا هستند. در سال 2022 تعداد موارد 16 درصد افزایش یافت. سل عامل اصلی مرگ و میر در میان افراد مبتلا به HIV است که خطر ابتلا به این بیماری 20 برابر بیشتر از افراد بدون ویروس است.

Alemnew Dagnew، مدیر برنامه واکسن جدید در موسسه تحقیقات پزشکی گیتس، گفت: «سل یک بیماری‌زای پیچیده است که قرن‌ها با انسان‌ها همراه بوده است. با توجه به این وضعیت، آن تکامل یافته و توانسته مکانیسم هایی را برای فرار از سیستم ایمنی ایجاد کند. و ایمونولوژی سل هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

با هم، مرکز پزشکی ترجمه و ایمنی دانشگاه مونتانا دارای 80 کارمند متخصص در تحقیق در مورد انواع کمکی با هدف درک جزئیات پاسخ های ایمنی به مواد مختلف است. ایوانز گفت: “شما باید آنها را با پاتوژنی که علیه آن واکسینه می کنید تطبیق دهید، انگار که ابزاری در جعبه ابزار هستند.” ما یک کتابخانه کامل از مولکول ها و فرمول های کمکی داریم.

واکسن ها تا حد زیادی از طریق استفاده از ادجوانت ها دقیق تر ساخته می شوند. سه نوع اساسی از کمک های طبیعی وجود دارد: نمک های آلومینیوم. اسکوالن که از کبد کوسه به دست می آید. و برخی از انواع ساپونین ها که مولکول های چربی هستند. به خوبی شناخته شده نیست که چگونه آنها سیستم ایمنی را تحریک می کنند. مرکز میسولا همچنین یک ادجوانت مصنوعی به نام UM-1098 را ایجاد و ثبت کرده است که نوع خاصی از پاسخ ایمنی را القا می کند و به واکسن های جدید اضافه می شود.

یکی از امیدوارکننده‌ترین مولکول‌هایی که برای تقویت پاسخ سیستم ایمنی به واکسن‌ها استفاده می‌شود، یک مولکول ساپونین از پوست درخت کویل است که در شیلی از درختانی که حداقل یک دهه عمر دارند، جمع‌آوری شده است.

این مولکول‌ها توسط Novavax در واکسن کووید و توسط GSK در Shingrix، واکسن پرکاربرد زونا استفاده شد. این مولکول ها همچنین یک جزء کلیدی در واکسن جدید سل که به واکسن M72 معروف است، هستند.

اما جا برای پیشرفت وجود دارد.

ایوانز می‌گوید: «واکسن اثربخشی 50 درصدی را نشان می‌دهد که چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما از آنجایی که در حال حاضر واکسن مؤثرتر دیگری وجود ندارد، 50 درصد آن بسیار بهتر از آنچه که وجود دارد است». ما به دنبال این هستیم که از آنچه از توسعه واکسن آموخته‌ایم با کمک‌های اضافی برای بهبود آن و رساندن آن از 50 درصد به 80 درصد یا بیشتر استفاده کنیم.»

از سوی دیگر، واکسن سرخک به 95 درصد اثربخشی رسیده است.

به گفته وب سایت Medscape، در حال حاضر حدود 15 واکسن در حال توسعه هستند که کاندیدای جایگزینی BCG هستند و سه مورد از آنها در مرحله آزمایش بالینی فاز 3 هستند.

جایگزینی که مرکز ایوانز برای بهبود اثربخشی واکسن جدید در حال بررسی است، برداشتن بخشی از باکتری عامل سل، سنتز آن و ترکیب آن با کمکی QS-21، ساخته شده از درخت کوییل است. ایوانز گفت: “این سیستم ایمنی را به روشی خاص برای سل تحریک می کند و یک پاسخ ایمنی ایجاد می کند که حتی به آنچه از عفونت های طبیعی دریافت می کنیم نزدیک تر است.”

به نوبه خود، مرکز دانشگاه مونتانا در حال تحقیق در مورد درمان چندین بیماری است که به طور کلی قابل درمان با واکسیناسیون نیستند. به عنوان مثال، آنها در حال ورود به مرحله اول آزمایشات بالینی برای واکسنی علیه آلرژی و دیگری در برابر سرطان هستند.

اواخر امسال، آزمایش‌های بالینی برای به دست آوردن واکسن‌هایی که قادر به جلوگیری از اثرات مواد افیونی مانند هروئین و فنتانیل هستند، آغاز خواهد شد. دانشگاه مونتانا بزرگترین کمک مالی در تاریخ خود، 33 میلیون دلار، برای تحقیق در مورد واکسن مواد افیونی دریافت کرد. این دارو با ایجاد یک آنتی بادی که در جریان خون به دارو متصل می شود، از ورود آن به مغز و ایجاد اثر سرخوشی جلوگیری می کند.

با این حال، در حال حاضر، متخصصان بهداشت در سراسر جهان چشمان خود را به آزمایش واکسن‌های جدید سل نگاه می‌کنند، که در صورت موفقیت، می‌تواند به نجات جان افراد بی‌شماری در فقیرترین مناطق جهان کمک کند.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان