کتامین درمانی برای سلامت روان، غرب وحشی برای پزشکان و بیماران


در اواخر سال 2022، افسردگی مقاوم به درمان سارا گوتیلا چنان شدید شده بود که او فعالانه به خودکشی فکر می کرد. دوران کودکی این زن 34 ساله که در پرورشگاه بزرگ شده بود، با خشونت فیزیکی، سوء استفاده جنسی و مصرف مواد مخدر همراه بود و زخم های روحی تهدید کننده زندگی او را بر جای گذاشت.

شوهرش از شدت ناامیدی، 600 دلار برای اولین دوره از شش دور درمان کتامین داخل وریدی در کلینیک کتامین لس آنجلس، که داروی بیهوشی عمومی را برای استفاده های غیرمعمول مانند درمان افسردگی تجویز می کند، جمع کرد. وقتی گوتیلا برای 75 مایلی رانندگی به لس آنجلس سوار اوبر شد، این اولین باری بود که پس از دو سال خانه خود را در لانو، کالیفرنیا ترک کرد. او گفت که نتایج آنی بود.

او گفت: «میزان آرامشی که بعد از اولین درمان احساس کردم همان چیزی بود که فکر می‌کنم «طبیعی» احساس می‌شود. “من هرگز احساس خوبی نداشتم و در آرامش.”

کلینیک‌های انتفاعی کتامین در چند سال گذشته گسترش یافته‌اند و تزریق‌هایی را برای طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به سلامت روان از جمله اختلال وسواس فکری-اجباری، افسردگی و اضطراب ارائه می‌کنند. اگرچه استفاده خارج از برچسب کتامین هیدروکلراید، یک داروی جدول III که توسط FDA به عنوان بیهوشی در سال 1970 تأیید شد، فقط یک دهه پیش رادیکال تلقی می شد، اکنون بین 500 تا 750 کلینیک کتامین در سراسر کشور وجود دارد.

پژوهشگر بازار، Grand View Research، درآمد صنعت را در سال 2022 به 3.1 میلیارد دلار تخمین زد و پیش‌بینی کرد که تا سال 2030 به بیش از دو برابر به 6.9 میلیارد دلار برسد. بیشتر بیمه‌ها کتامین را برای سلامت روان پوشش نمی‌دهند، بنابراین بیماران باید از جیب خود بپردازند.

در حالی که تجویز کتامین برای پزشکان قانونی است، FDA آن را برای درمان سلامت روان تایید نکرده است، به این معنی که پزشکان فردی باید پروتکل های درمانی خود را توسعه دهند. نتیجه تنوع گسترده ای در بین ارائه دهندگان است، به طوری که برخی از درمان های تدریجی و با دوز کم حمایت می کنند، در حالی که برخی دیگر از مقادیر بیشتری که می توانند توهم ایجاد کنند، حمایت می کنند، زیرا این دارو در دوزهای مناسب روانگردان است.

داستین رابینسون، مدیر عامل Iter Investments، یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متخصص در درمان داروهای توهم زا، گفت: “کتامین غرب وحشی است.”

پزشکان کتامین تاکید می کنند که ظهور این دارو به عنوان یک درمان سلامت روان ناشی از یک نیاز مبرم است. به گفته موسسه ملی سلامت روان، افسردگی علت اصلی ناتوانی در ایالات متحده برای افراد 15 تا 44 ساله است و حدود 25 درصد از بزرگسالان در هر سال یک اختلال روانی قابل تشخیص را تجربه می کنند.

در همین حال، بسیاری از طرح‌های بیمه خدمات سلامت روان را با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به مراقبت‌های بهداشتی فیزیکی پوشش می‌دهند، علی‌رغم قوانینی که نیاز به برابری دارند. استیون سیگل، رئیس روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: بنابراین بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات در اوایل مراقبت کم یا بدون مراقبت دریافت می‌کنند و زمانی که به کلینیک کتامین مراجعه می‌کنند مستأصل می‌شوند.

اما افشای اینکه متیو پری، ستاره سریال «دوستان» تا حدی به دلیل مصرف دوز زیاد کتامین درگذشت، همراه با استفاده آشکار ایلان ماسک از این دارو توسط میلیاردر، بررسی‌های تازه‌ای در مورد کتامین و محیط نظارتی آن یا کمبود آن برانگیخته است.

کلینیک‌های تجاری کتامین اغلب قرار ملاقات‌های یک روزه را ارائه می‌دهند، که در آن بیماران می‌توانند از جیب خود برای دارویی که نتایج فوری ارائه می‌کند، پرداخت کنند. کتامین به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود و به بیماران اغلب پتو، هدفون و ماسک چشم داده می‌شود تا احساس تجزیه‌کننده نبودن در بدن فرد افزایش یابد. دوز معمولی کتامین برای درمان افسردگی، که 10 برابر کمتر از دوز مورد استفاده در بیهوشی است، برای کلینیک ها حدود 1 دلار هزینه دارد، اما کلینیک ها برای هر درمان 600 تا 1000 دلار دریافت می کنند.

کتامین هنوز تحت الشعاع شهرتش به عنوان داروی مهمانی معروف به “Special K” قرار دارد. اولین کمک مالی سیگل از موسسه ملی بهداشت مطالعه کتامین به عنوان یک داروی سوء مصرف بود. این پتانسیل این را دارد که کاربران را به سمت «حفره K» بفرستد که در غیر این صورت به عنوان یک سفر بد شناخته می‌شود و می‌تواند باعث روان‌پریشی شود. تحقیقات روی حیوانات و مصرف کنندگان تفریحی نشان داده است که استفاده مزمن از این دارو هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت شناخت را مختل می کند.

مرگ پری در ماه اکتبر زمانی که غربالگری اولیه سم شناسی مرگ او را به اثرات حاد کتامین نسبت داد، زنگ خطری را برانگیخت. گزارش دسامبر نشان داد که پری یک هفته قبل از مرگش انفوزیون تراپی دریافت کرده بود، اما ضربه مهلک دوز بالای این ماده همراه با یک ماده افیونی و آرام بخش در روز مرگ او بود – که نشان می دهد کتامین پزشکی مقصر نبوده است.

انواع پروتکل ها

سام مندل در سال 2014 به همراه پدرش استیون ماندل، متخصص بیهوشی با سابقه روانشناسی بالینی، کلینیک کتامین لس آنجلس را تأسیس کرد و سام گفت که این کلینیک پروتکل خود را ایجاد کرده است. این شامل نظارت بر علائم حیاتی بیمار در طول درمان و آماده نگه داشتن روانپزشکان و سایر پزشکان سلامت روان برای اطمینان از ایمنی است. درمان اولیه با دوز کم شروع می شود و در صورت نیاز افزایش می یابد.

در حالی که بسیاری از کلینیک‌ها از رویکرد فارغ‌التحصیلی ماندلز پیروی می‌کنند، پروتکل دوز در MY Self Wellness، یک کلینیک کتامین در بونیتا اسپرینگز، فلوریدا، به‌منظور ایجاد یک قسمت روان‌گردان طراحی شده است.

کریستینا توماس، رئیس MY Self Wellness، گفت که روش‌های کلینیک خود را بر اساس فهرستی از “چه کارهایی که نباید انجام داد” را بر اساس تجربیات بدی که مردم در سایر کلینیک‌ها گزارش کرده‌اند، تهیه کرده است.

این زمینه کاملاً غیرقانونی نیست: هیئت های پزشکی و پرستاری ایالتی بر پزشکان و پرستاران نظارت دارند، در حالی که FDA و اداره مبارزه با مواد مخدر کتامین را تنظیم می کنند. سام مندل خاطرنشان کرد: اما اکثر متخصصان بیهوشی پیشینه ای در زمینه سلامت روان ندارند، در حالی که روانپزشکان اطلاعات زیادی در مورد بیهوشی ندارند. او گفت که برای توسعه استانداردها در این زمینه به یک رویکرد مشترک و چند رشته ای نیاز است، به ویژه به این دلیل که کتامین می تواند بر علائم حیاتی مانند فشار خون و تنفس تأثیر بگذارد.

پروتکل‌های حاکم بر Spravato، یک داروی مورد تایید FDA که بر پایه یک عموزاده شیمیایی نزدیک کتامین به نام اسکتامین است، توضیح‌دهنده است. رابینسون گفت، از آنجایی که پتانسیل عوارض جانبی جدی را دارد، تحت برنامه ارزیابی ریسک و استراتژی کاهش خطر FDA قرار می گیرد که الزامات اضافی را در محل قرار می دهد. REMS Spravato به دو ساعت نظارت بعد از هر دوز نیاز دارد و بیماران را از رانندگی در روزهای درمان منع می کند.

در مقابل، کتامین عمومی هیچ الزامی برای REMS ندارد. و از آنجایی که داروی عمومی و ارزان است، داروسازان انگیزه مالی کمی برای انجام آزمایشات بالینی پرهزینه ای که برای تایید FDA لازم است، ندارند.

ارزیابی ارائه دهندگان کتامین به عهده بیمار است. کلینیک های اختصاص داده شده به انفوزیون داخل وریدی، به جای ارائه درمان به عنوان مکمل، ممکن است بیشتر با تفاوت های ظریف تجویز دارو آشنا باشند. مندل گفت که در حالت ایده آل، پزشکان باید تخصص سلامت روان و بیهوشی داشته باشند، یا تخصص های متعدد زیر یک سقف داشته باشند، و کلینیک ها باید به تجهیزات نظارتی در سطح بیمارستان مجهز شوند.

سیگل که از سال 2003 روی کتامین تحقیق کرده است، گفت که این دارو به ویژه به عنوان یک مداخله اورژانسی مفید است و افکار خودکشی را برای مدت طولانی کاهش می دهد تا به درمان های سنتی مانند گفتار درمانی و داروهای ضد افسردگی SSRI زمان اثر بگذارد. مندل گفت: «راه‌حل‌هایی که ما داشته‌ایم و تاکنون داشته‌ایم، ما را شکست داده‌اند.

این دارو اکنون به‌عنوان یک درمان سلامت روان به اندازه‌ای محبوب است که نام کلینیک ماندل برای هزاران آنجلنو به‌طور روزانه دیده می‌شود، زیرا روی 26 تابلوی Adopt-A-Highway در امتداد آزادراه‌های 405 و 10 دیده می‌شود.

و رنسانس روانگردان در سلامت روان در حال تسریع است. انتظار می رود دارویی حاوی MDMA، معروف به اکستازی یا مولی، در سال 2024 تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند. دارویی با سیلوسایبین، ماده فعال “قارچ جادویی” می تواند در اوایل سال 2027 عرضه شود، همان سالی که یک داروی سکته مغزی با داروی فعال موجود است. انتظار می رود که عنصر DMT، یک توهم زا، برای اولین بار معرفی شود.

رابینسون گفت که بسیاری از کلینیک های کتامین با پیش بینی گسترش بازار روانگردان افتتاح شده اند. از آنجایی که این داروهای جدید احتمالاً تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت، رابینسون به کلینیک ها توصیه می کند که درمان های مورد تایید FDA مانند Spravato را ارائه دهند تا زیرساخت های بیمه و کارکنان مناسب را در اختیار داشته باشند.

در حال حاضر سارا گوتیلا هزینه درمان کتامین را از جیب خود پرداخت خواهد کرد. یک سال پس از اولین دور تزریق، او و همسرش برای دومین دوره پس‌انداز می‌کنند. در همین حال، او روزهای خود را در مزرعه خود در Llano می گذراند، جایی که سگ ها و اسب ها را نجات می دهد، و به درمان از راه دور و داروهای روانپزشکی متکی است.

در حالی که تزریق ها “یک راه حل جادویی” نیستند، اما ابزاری هستند که به او کمک می کنند در مسیر درست حرکت کند.

او گفت: «در انتهای تونل هیچ نوری وجود نداشت. “کتامین به معنای واقعی کلمه زندگی من را نجات داد.”

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان