مونتانا، جزیره‌ای برای دسترسی به سقط جنین، آمادگی برای انتخابات نتیجه‌ای و تصمیمات دادگاه


نبرد چند ساله بر سر دسترسی به سقط جنین در منطقه پرجمعیت و کم جمعیت ایالات متحده ممکن است امسال در دادگاه ها و صندوق های رای به اوج برسد.

چالش‌هایی برای چندین قانون ایالتی که برای از بین بردن دسترسی به سقط جنین طراحی شده‌اند در دادگاه‌های مونتانا معلق است. در همین حال، مدافعان حقوق سقط جنین در حال انجام طرحی رای گیری هستند که حمایت های بیشتری را به قانون اساسی ایالت اضافه می کند. و دو کرسی دادگاه عالی ایالتی باز می‌توانند تعیین کنند که آیا دادگاه عالی تصمیمات گذشته را که از حقوق سقط جنین در این ایالت حمایت می‌کرد، حمایت می‌کند یا خیر.

سقط جنین در سنگر محافظه‌کاران قانونی باقی می‌ماند، زیرا حکم دادگاه عالی ایالتی 25 ساله که از آن تحت حق حریم خصوصی مندرج در قانون اساسی ایالت محافظت می‌کرد.

تاکنون، بیشتر تلاش‌های فرماندار جمهوری‌خواه مونتانا و مجلس قانونگذار تحت رهبری حزب جمهوری‌خواه برای غلبه بر این مانع به جایی نرسیده است. دادگاه های مونتانا قوانین متعددی را که سقط جنین را محدود می کرد، مسدود کرده اند.

کال مونیس، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه یوتا ولی و کارشناس سیاست در مونتانا، ایالت خود، گفت: این یک مانع بسیار دلهره آور برای کسانی است که به دنبال تضعیف دسترسی به سقط جنین هستند.

مونیس گفت برای غیرقانونی کردن سقط جنین، رای دهندگان باید قانون اساسی ایالت را اصلاح کنند یا قضات دیوان عالی را انتخاب کنند که مایل به تغییر سابقه هستند.

اما این مدافعان حقوق سقط جنین هستند که از شانس اصلاح قانون اساسی ایالتی استفاده کرده اند. دعوای حقوقی بر سر طرح رای گیری پیشنهادی برای انتخابات نوامبر که حمایت از سقط جنین را به قانون اساسی اضافه می کند، در جریان است.

در همین حال، دو کرسی باز دادگاه عالی ایالتی برای انتخابات در نظر گرفته شده است و برخی از نامزدها نشان می دهند که دسترسی به سقط جنین یک موضوع مبارزاتی خواهد بود.

مارتا فولر، مدیر عامل Planned Parenthood Advocates در مونتانا، که برای جلوگیری از چندین قانون ضد سقط جنین، حمایت از اصلاحیه قانون اساسی پیشنهادی، و نظارت بر دادگاه عالی شکایت می کند، گفت رأی دهندگان باید از «جنبه های متعدد» به آینده سقط جنین فکر کنند. نژادها

طرفداران ضد سقط جنین در مونتانا زمانی جشن گرفتند که فرماندار جمهوریخواه، گرگ جیانفورته، پس از 16 سال فرمانداری دموکرات در سال 2020 انتخاب شد و از سال 2011، قوانین ضد سقط جنین را وتو کرد که توسط مجلس قانونگذاری تحت کنترل جمهوری خواهان تصویب شد.

از دیدگاه مخالفان آنها، این تغییر دادگاه ها را به عنوان آخرین خط دفاع از حقوق سقط جنین تبدیل کرد، چیزی که آنها بر حمایت از آنها متمرکز هستند.

مونیس و جسی بنیون، که در دانشگاه ایالتی مونتانا علوم سیاسی تدریس می‌کنند، گفتند که گروه‌های حقوق سقط جنین در مونتانا پس از لغو حکم دادگاه عالی ایالات متحده در سال 2022، شتاب بیشتری پیدا کرده‌اند. رو در مقابل وید.

این تصمیم باعث شد رای دهندگان با این موضوع انگیزه پیدا کنند و موجی از سوالات رای گیری به وجود بیاید. برای مثال، مونتان‌ها اقدامی را رد کردند که پزشکان را ملزم به ارائه مراقبت‌های پزشکی پس از زایمان‌های نارس و سقط‌های ناموفق می‌کرد، که مخالفان می‌گفتند که قبلاً قانون بوده است.

در حال حاضر، مونتانی ها ممکن است قبل از زنده ماندن جنین، سقط جنین داشته باشند، که طبق کد مونتانا “فرض می شود” حدود 24 هفته پس از بارداری باشد. بیماران می‌توانند به یکی از شش ارائه‌دهنده در ایالت مراجعه کنند یا یک وقت تلفنی بگیرند و قرص‌ها را از طریق پست دریافت کنند.

این امر مونتانا را به دوستدار سقط جنین در منطقه عمدتاً محافظه کار و روستایی بین مینه سوتا و شمال غربی اقیانوس آرام تبدیل می کند.

مونتانا بین آیداهو و داکوتاها قرار دارد که سقط جنین را به شدت محدود می کنند. در جنوب، وایومینگ است، جایی که قرص‌های سقط جنین از طریق بهداشت از راه دور در دسترس هستند، اما قانون‌گذاران آنجا لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند که می‌تواند بسته به اقدامی که مارک گوردون، فرماندار جمهوری‌خواه انجام می‌دهد، به‌طور موقت تنها کلینیکی را که سقط جنین‌های حضوری در این ایالت انجام می‌دهد، تعطیل کند. سقط جنین در کانادا، همسایه شمالی مونتانا، قانونی است، اما آمریکایی ها برای سفر به آنجا نیاز به پاسپورت دارند.

تلاش برای تقویت حقوق سقط جنین در مونتانا با مانعی روبرو است. آستین نادسن، دادستان کل جمهوری خواه، اصلاحیه قانون اساسی حقوق سقط جنین پیشنهادی را رد کرد و آن را از نظر قانونی ناکافی دانست، که باعث شد کمپین پشت این طرح شکایت کند. دادگاه عالی ایالتی اکنون تصمیم خواهد گرفت که آیا سازمان دهندگان ابتکار می توانند به جمع آوری امضاها ادامه دهند یا خیر.

تحلیلگران و رهبران مونتانا – از جمله برخی از جمهوری‌خواهان – فکر می‌کنند که شانس زیادی وجود دارد که رای‌دهندگان اصلاحیه قانون اساسی را در صورت حضور در برگه‌های رای تایید کنند.

استیو فیتزپاتریک، وکیل دادگستری و رهبر اکثریت مجلس سنای مونتانا، گفت: “ما یک ایالت جمهوری خواه هستیم، اما از نظر تاریخی همیشه نوعی جریان آزادیخواهانه در آن وجود داشته است.” این غیرعادی نیست که ببینیم جمهوری‌خواهان در رای‌گیری بالا و پایین برنده می‌شوند و در همان زمان شاهد قانونی شدن چیزی مانند ماری جوانا هستیم.

سقط جنین در دو مسابقه دادگاه عالی ایالتی نیز یک جریان پنهان خواهد بود. مایک مک گرات، قاضی ارشد و قاضی دیرک سندفور، که هر دو علیه تلاش‌ها برای از بین بردن حمایت‌های ایالتی درباره سقط جنین حکم دادند، تصمیم گرفتند که مجدداً انتخاب شوند.

قضات به‌عنوان دموکرات یا جمهوری‌خواه نامزد نمی‌شوند، اما انتخابات دیوان عالی در سال‌های اخیر لحن حزبی مشخصی به خود گرفته است.

با توجه به پیروزی های اخیر در انتخابات توسط مدافعان حقوق سقط جنین پس از آن رو در مقابل وید به گفته مونس، ممکن است محافظه کاران تصمیم بگیرند که سقط جنین را به یک موضوع مبارزاتی برای این نژادهای قضایی تبدیل نکنند.

او گفت که تمرکز بر سقط جنین “یک اشتباه استراتژیک خواهد بود، زیرا آنها چیزهای بسیار دیگری دارند که می توانند در عوض درباره آنها صحبت کنند.”

اما کاندیداهایی که لیبرال‌تر دیده می‌شوند، به شدت تمایل خود را برای حمایت از حقوق سقط جنین نشان داده‌اند.

کاترین بیدگارای و دن ویلسون، قضات ایالتی برای کرسی سندفور در دادگاه عالی نامزد می‌شوند.

Flathead Beacon گزارش داد که در طی یک رویداد کمپین، بیدگاری گفت که از حقوق قانونی مونتانی ها برای حفظ حریم خصوصی دفاع خواهد کرد و در مقابل “حمله های بی سابقه” به حقوق زنان ایستادگی خواهد کرد.

ویلسون و کمپین او به پیام‌های تلفنی و ایمیلی KFF Health News پاسخ ندادند.

در رقابت برای قاضی ارشد، جری لینچ، قاضی سابق فدرال، که در مقابل کوری سوانسون، دادستان منطقه ای مورد حمایت جمهوری خواهان قرار می گیرد، مستقیم تر از بیدگارای بوده است.

به گزارش مونتانا فری پرس، لینچ در یک رویداد کمپین گفت: مردم مونتان باید «از مداخله دولت عاری باشند، به ویژه در مورد حقوق باروری».

نامزدی لینچ باعث برخی هزینه های اولیه مخالفان شده است. این رسانه گزارش داد که Montanans for Fair Judiciary، یک گروه محافظه کار، پست هایی فرستاد که لینچ را یک “وکیل محاکمه لیبرال” خطاب کردند.

سوانسون به KFF Health News گفت که قضات نباید تصمیم بگیرند که در مورد سقط جنین یا هر موضوع دیگری تا زمانی که یک پرونده در دادگاه مطرح شود، تصمیم بگیرند.

فولر گفت Planned Parenthood Advocates of Montana هنوز تصمیم نگرفته است که چگونه در رقابت های دادگاه عالی شرکت خواهد کرد اما احتمالاً این کار را خواهد کرد.

او گفت: «اگر مردم توجه نکنند که چه کسی این تصمیم‌ها را می‌گیرد و چه کسی برنده این رقابت‌های قضایی است، ما می‌توانیم این توانایی را برای داشتن این پشتیبان از دست بدهیم.

به گفته بنیون، صرف نظر از اینکه رای دهندگان چه کسی را برای حضور در دادگاه انتخاب می کنند، هر تغییری در این انتخابات بعید است که فوراً اکثریت دادگاه هفت نفره را برای لغو حکم 1999 مبنی بر حمایت از دسترسی به سقط جنین تحت تاثیر قرار دهد.

در آیووا، محافظه کاران توانستند پس از پیوستن تعداد بیشتری از قضات منصوب شده توسط جمهوری خواهان، یک دادگاه عالی مشابه مشابه مونتانا را تغییر دهند.

در مونتانا، موضوع سقط جنین با سرعت بیشتری در دادگاه‌های پایین‌تر ایالت مطرح می‌شود.

در ماه فوریه، یک دادگاه ایالتی سه قانون را که سقط جنین را محدود می‌کرد، لغو کرد، از جمله ممنوعیت این عمل پس از 20 هفته بارداری. سال گذشته، یک قاضی ایالتی دیگر به طور موقت چندین اقدام ضد سقط جنین از جمله ممنوعیت رایج ترین روش سقط جنین مورد استفاده در سه ماهه دوم بارداری را مسدود کرد.

مقامات جمهوری خواه که از دادگاه ناامید شده اند، از قوه مجریه نیز برای محدود کردن سقط جنین استفاده کرده اند. دولت Gianforte با تعیین اینکه چه زمانی سقط جنین از نظر پزشکی ضروری است، محدود کردن افرادی که می توانند آن را انجام دهند و نیاز به پیش مجوز برای اکثر موارد، قانونی را برای کاهش سقط جنین با بودجه Medicaid اجرا کرد.

اما این قانون و قانون جدید ایالتی که منعکس کننده آن است نیز به طور موقت توسط یک قاضی مسدود شده است. نادسن از این دستورات و همچنین حکم قاضی از فوریه به دادگاه عالی مونتانا درخواست تجدید نظر کرده است.

و در این ماه، دادگاه عالی استدلال‌های شفاهی را شنید، زیرا دولت تلاش می‌کند تا بخش قضایی قانون سال 2013 را که به رضایت والدین قبل از انجام سقط جنین نیاز دارد، لغو کند.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان