در حال حاضر یک داروی خوراکی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد … اما قیمت آن 16000 دلار است


زورانولون، درمانی که مدت ها در انتظار افسردگی پس از زایمان بود، در ماه دسامبر به بازار عرضه شد و این وعده را داد که یک داروی مقرون به صرفه و سریع الاثر برای یک بیماری ناتوان کننده باشد.

اما بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی از طرح‌های سلامت، اکثر بیمه‌کنندگان خصوصی هنوز مشخص نکرده‌اند که چگونه و آیا آن را پوشش خواهند داد.

فقدان راهنمایی می تواند استفاده از این دارو را محدود کند، که هر دو جدید است – با هدف قرار دادن عملکرد هورمونی و نه سروتونین مغزی مانند داروهای ضد افسردگی سنتی، علائم را تسکین می دهد – و گران است: 15900 دلار برای یک رژیم 14 روزه از قرص ها.

وکلا، مدافعان و رگولاتورها به دقت دنبال می‌کنند که چگونه بیمه‌گران قوانینی را برای پوشش آن طراحی خواهند کرد.

برای نسخه قبلی خود، شکل داخل وریدی همان دارو به نام برکسانولون که در سال 2019 وارد بازار شد، بسیاری از بیمه‌گران از بیماران می‌خواستند قبل از تایید استفاده از داروهای ارزان‌تر دیگر را امتحان کنند.

در آزمایش‌های بالینی اولیه که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) بررسی شد، نشان داده شد که این دارو ظرف چند روز تسکین می‌دهد. اثربخشی داروهای ضد افسردگی سنتی چهار تا شش هفته طول می کشد.

میرام بندت، روان درمانگر و وکیل مدافع بیماران، گفت: «ما باید ببینیم که آیا بیمه‌گران این دارو را پوشش می‌دهند و چه الزاماتی را برای «زورانولون» تعیین می‌کنند.

اکثر برنامه‌های بهداشتی هنوز هیچ راهنمایی برای زورانولون صادر نکرده‌اند، و طرفداران سلامت مادر نگران هستند که تعداد معدودی از آنها رویکردی محدودکننده داشته باشند.

برخی از سیاست‌ها بیماران را ملزم می‌کنند که ابتدا یک داروی ضدافسردگی استاندارد را امتحان کنند، قبل از اینکه بیمه‌گر هزینه زورانولون را بپردازد.

در موارد دیگر، دستورالعمل‌ها به جای متخصصان زنان و زایمان، روان‌پزشکان را ملزم می‌کنند که آن را تجویز کنند، که می‌تواند درمان را به تعویق بیاندازد، زیرا متخصص زنان و زایمان اغلب اولین ارائه دهندگان پزشکی هستند که علائم افسردگی پس از زایمان را تشخیص می‌دهند.

مدافعان بیشترین نگرانی را در مورد فقدان راهنمایی در مورد پوشش دارند.

«اگر استاندارد منتشر نشده ای نداشته باشید، تصمیماتی گرفته می شود که ممکن است منصفانه نباشند و کارایی کمتری داشته باشند. جوی بورکهارد، مدیر اجرایی مرکز سیاست گذاری سلامت روان مادران که این مطالعه را انجام داده است، گفت: شفافیت واقعاً مهم است.

با برکسانولون که برای یک رژیم درمانی سه روزه به قیمت 34000 دلار فروخته شد، بزرگترین شرکت بیمه کالیفرنیا، Kaiser Permanente، آنچنان معیارهای سختگیرانه ای برای تجویز آن داشت که کارشناسان گفتند طبق تحقیقات NPR در سال 2021، این سیاست برای همه بیماران رد می شود.

دستورالعمل‌های مکتوب Kaiser Permanente بیماران را ملزم می‌کرد تا قبل از واجد شرایط بودن برای برکسانولون، چهار دارو و درمان تشنج الکتریکی را امتحان کنند و شکست بخورند. از آنجایی که این دارو فقط برای شش ماه اول پس از زایمان تایید شده بود و آزمایش‌های معمول ضد افسردگی هر کدام چهار تا شش هفته طول می‌کشد، زمان کافی بود تا بیمار فرصتی برای امتحان برکسانولون داشته باشد.

تجزیه و تحلیل NPR از ده ها طرح بهداشتی دیگر در آن زمان نشان داد که سیاست KP در مورد برکسانولون یک امر دور از ذهن بود. برخی از بیماران ابتدا باید یک یا دو دارو را شکست دهند، اما KP تنها کسی بود که چهار دارو را توصیه کرد.

میریام مک دونالد، که پس از زایمان در اواخر سال 2019 دچار افسردگی شدید پس از زایمان و افکار خودکشی شد، برای یافتن درمان موثر بیش از یک سال با Kaiser Permanente مبارزه کرد.

او گفت که پزشکان او را در رگباری از داروها قرار دادند که مؤثر نبودند و اغلب عوارض جانبی غیرقابل تحملی داشتند. آنها از تجویز برکسانولون برای او خودداری کردند، تنها داروی مورد تایید FDA که مخصوصاً برای افسردگی پس از زایمان در آن زمان بود.

مک دونالد گفت: “هیچ زنی نباید مانند من بعد از بچه دار شدن رنج بکشد.” «سیاست کاملاً ناعادلانه بود. من در برزخ بودم.

یک ماه پس از انتشار تحقیقات NPR، Kaiser Permanente معیارهای خود را به طور کامل بازبینی کرد تا به زنان توصیه کند قبل از واجد شرایط بودن برای برکسانولون فقط یک دارو را امتحان کنند.

سپس، در مارس 2023، پس از اینکه وزارت کار فدرال تحقیقاتی را در مورد بیمه‌گر آغاز کرد – با استناد به تحقیقات NPR – کایزر دستورالعمل‌های خود در مورد برکسانولون را دوباره اصلاح کرد و طبق اسناد داخلی که اخیراً توسط NPR به دست آمده است، همه توصیه‌ها را برای آزمایش داروی دیگری حذف کرد. بیماران فقط باید آزمایش را با داروی دیگری رد کنند.

این بیمه‌گر در بیانیه‌ای گفت: «از آنجایی که برکسانولون برای اولین بار برای استفاده تأیید شد، تجربه و تحقیقات بیشتر اطلاعاتی در مورد اثربخشی و ایمنی آن اضافه کرده است. Kaiser Permanente متعهد است زمانی که پزشکان و بیماران تشخیص دهند که برکسانولون یک درمان مناسب است، در دسترس باشد.

بورکهارد، از مرکز سیاست سلامت روان مادران، گفت: «اصولاً قیصر از محدودترین سیاست به قوی‌ترین سیاست تبدیل شد. اکنون این یک استاندارد طلایی برای بقیه صنعت است.

مک‌دونالد امیدوار است که تمایل او به صحبت کردن و اقدامات نظارتی و تغییرات سیاستی بعدی برای برکسانولون، Kaiser Permanente و سایر برنامه‌های بهداشتی را به ایجاد استانداردهای مناسب برای بیمار برای زورانولون سوق دهد.

او گفت: «این کار باعث می‌شود زنان دیگر مجبور نباشند یک سال افسردگی را پشت سر بگذارند تا چیزی را پیدا کنند که کارساز باشد.

پزشکان از زمانی که FDA در آگوست گذشته زورانولون را تایید کرد، هیجان‌زده بودند و معتقد بودند که به شکل قرص، یک بار در روز در خانه به مدت دو هفته مصرف شود، در مقایسه با اقامت سه روزه در بیمارستان برای درمان، انفوزیون داخل وریدی، برای زنان قابل دسترس‌تر است.

بسیاری از روانپزشکان پری ناتال به NPR گفتند که برای جلوگیری از اثرات منفی، از جمله مشکلات شناختی و اجتماعی در نوزاد، اضطراب یا افسردگی در پدر یا شریک زندگی، یا مرگ مادر در اثر خودکشی، ضروری است که افسردگی پس از زایمان در اسرع وقت درمان شود. این نشان دهنده 20 درصد مرگ و میر مادران است.

تاکنون، تنها یکی از شش شرکت بزرگ بیمه خصوصی کشور، Centene، سیاستی برای zuranolone ایجاد کرده است. مشخص نیست که Kaiser Permanente چه معیارهایی را برای قرص جدید تعیین خواهد کرد. برنامه Medicaid کالیفرنیا، معروف به Medi-Cal، هنوز معیارهای پوشش را تعیین نکرده است.

سیاست های بیمه گران برای زورانولون در زمانی نوشته می شود که محیط نظارتی پیرامون درمان سلامت روان در حال تغییر است.

وزارت کار ایالات متحده در حال سرکوب نقض قانون برابری سلامت روان و برابری اعتیاد در سال 2008 است که بیمه‌گران را ملزم می‌کند تا درمان‌های روانپزشکی را مانند درمان‌های فیزیکی پوشش دهند.

با توجه به اینکه بیمه‌گران اکنون ملزم به رعایت الزامات گزارش‌دهی و حسابرسی دقیق‌تر با هدف افزایش دسترسی بیماران به مراقبت‌های بهداشت روان هستند، مدافعان امیدوارند که برنامه‌های بهداشتی در تعیین استانداردهای استفاده دقیق‌تر عمل کنند.

در کالیفرنیا، از سال 2021، بیمه‌گذاران باید از قانون برابری سلامت روانی حتی گسترده‌تر پیروی کنند، که مستلزم استفاده از معیارها و دستورالعمل‌های مبتنی بر بالینی و متخصص به رسمیت شناخته شده برای تصمیم‌گیری پزشکی است.

این قانون برای محدود کردن انکار خودسرانه یا هزینه‌محور درمان‌های سلامت روان طراحی شده است و به عنوان الگویی برای سایر نقاط کشور شناخته شده است. انتظار می رود مقررات مورد انتظار برای این قانون در بهار امسال منتشر شود، که می تواند راهنمایی های بیشتری را برای بیمه گذاران در کالیفرنیا در تنظیم سیاست های zuranolone ارائه دهد.

در همین حال، بورخارد گفت بیمارانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می برند باید حتما از پزشکان خود در مورد زورانولون سوال کنند. بیمه‌گران هنوز هم می‌توانند قبل از رسمی کردن معیارهای پوشش خود، به صورت موردی به دارو دسترسی داشته باشند.

بورکهارد گفت: “ارائه دهندگان نباید از تجویز زورانولون دلسرد شوند.”

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان