قانونگذاران جمهوری خواه از تغییر قانون اساسی مونتانا برای سقط جنین اجتناب می کنند


قانونگذاران جمهوری خواه در مونتانا دارای اکثریت فوق العاده هستند که به آنها این قدرت را می دهد که از رأی دهندگان بخواهند اصلاحیه قانون اساسی را تأیید کنند که پیوند بین حقوق سقط جنین و حق حفظ حریم خصوصی در قانون اساسی ایالت را قطع می کند.

اما تا کنون، آنها به دنبال درخواست از رای دهندگان برای ایجاد این تغییر نبوده اند، بازنویسی که به قانونگذاران اجازه می دهد تا سقط جنین را پس از اینکه دیوان عالی ایالات متحده در سال گذشته این قدرت را به ایالت ها بازگرداند، ممنوع یا محدودتر کنند.

در حالی که از آن زمان تاکنون 14 ایالت تقریباً ممنوعیت سقط جنین دارند رو در مقابل وید سال گذشته لغو شد، مونتانا نمونه ای از این است که چگونه، در برخی از ایالت های تحت کنترل جمهوری خواهان، نبرد سیاست سقط جنین احتمالا برای مدتی ادامه خواهد داشت.

مت رجیر، رئیس مجلس نمایندگان مونتانا، یک جمهوری خواه، گفت: «این زمان می برد. سال‌ها طول کشید تا تصمیم اشتباه را لغو کنیم رو در مقابل وید

مونتانا یکی از 11 ایالت است – که اخیراً کارولینای جنوبی به آن ملحق شده است – که در آن دادگاه ها حکم داده اند که دسترسی به سقط جنین یک حق قانون اساسی است و مبارزات قانونی برای رد یا تثبیت این حقوق در حال افزایش است. در فلوریدا، ارائه دهندگان بهداشت باروری ممنوعیت کامل 15 هفته ای سقط جنین را در دادگاه عالی ایالت به چالش می کشند و به تفسیر طولانی مدت آن اشاره می کنند که حق حفظ حریم خصوصی ایالت به سقط جنین نیز تعمیم می یابد. پس از لغو تصمیم دادگاه عالی ایالتی در سال 2018 مبنی بر اینکه روند قانونی و حمایت های برابر دسترسی به سقط جنین را تضمین می کند، در حال بررسی استانداردهای آیووا است.

در همین حال، در ماه ژانویه، مینه سوتا – که قبلاً حکم دادگاه مبنی بر اینکه سقط جنین یک حق قانونی است – این حمایت را در قانون ایالتی گنجانده و حق مراقبت از سلامت باروری را گسترش داده است. در همان ماه، دادگاه عالی کارولینای جنوبی پس از شش هفته ممنوعیت سقط جنین را لغو کرد و به ایالت هایی پیوست که سقط جنین را یک حق تعریف می کردند. در آنجا، مخالفان و طرفداران سقط جنین به طور یکسان انتظار تلاش های بیشتری از سوی مجلس قانونگذاری تحت کنترل جمهوری خواهان برای کاهش دسترسی دارند.

در مونتانا، دولت جمهوری‌خواه گرگ جیانفورته، فرماندار جمهوری‌خواه، می‌خواهد حکم دادگاه عالی ایالت در سال 1999 را لغو کند که می‌گوید حق قانون اساسی این ایالت برای حفظ حریم خصوصی شامل سقط جنین نیز می‌شود. جمهوری خواهان می توانند دادگاه ها را دور بزنند و مستقیماً به سراغ رأی دهندگان ایالتی بروند تا بدون حمایت قانونگذاران دموکرات این تغییر را ایجاد کنند. این پس از آن است که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه اکثریت فوق‌العاده – دو سوم کرسی‌های قانون‌گذاری را به دست آوردند، و به حزب جمهوری‌خواه اجازه داد وتو را لغو کند و اصلاحات قانون اساسی را به صندوق رای بفرستد.

قانونگذاران جمهوری خواه تاکنون حداقل چهار لایحه اصلاح قانون اساسی را در جلسه قانونگذاری که در ژانویه آغاز شد، ارائه کرده اند، اما هیچ کدام به سقط جنین نپرداخته اند. این ممکن است به دلیل عدم قطعیت در مورد نحوه واکنش مونتانی ها و حتی قانونگذاران جمهوری خواه به چنین پیشنهادی پس از اینکه رای دهندگان در سایر ایالت ها در انتخابات سال گذشته در کنار مدافعان حقوق سقط جنین در مورد مسائل مربوط به رای گیری قرار گرفتند، باشد.

رای دهندگان کانزاس و کنتاکی اصلاحات قانون اساسی را که اعلام می کرد حق سقط جنین وجود ندارد را رد کردند. رای دهندگان میشیگان، ورمونت و کالیفرنیا حقوق سقط جنین را در قانون اساسی خود مدون کردند. و رای دهندگان مونتانا ابتکار «زنده به دنیا آمدن» را رد کردند که مجازات های جنایی را برای کارکنان بهداشتی که پس از سقط ناموفق یا سایر تولدها سعی در نجات جان یک نوزاد، جنین یا جنین ندارند، ایجاد می کرد.

جسی بنیون، دانشمند علوم سیاسی که در دانشگاه ایالتی مونتانا و کالج کارول تدریس می کند، گفت که جمهوری خواهان که مطمئن نیستند رأی دهندگان در کجا قرار دارند، احتمالاً در مورد ضربه زدن به قانون اساسی ایالت مردد هستند.

بنیون گفت: «کاری که جمهوری‌خواهان در حال حاضر انجام می‌دهند این است که آب‌ها را آزمایش می‌کنند. انتخابات میان دوره ای بسیاری از جمهوری خواهان را ترساند.

همچنین نشانه هایی از تفرقه در صفوف حزب دیده می شود. سنای ایالت اخیراً لایحه‌ای را مورد بحث قرار داد که به قوانین ایالتی اعلامیه‌ای اضافه می‌کند که حق حفظ حریم خصوصی شامل سقط جنین نمی‌شود. این طرح با 28 موافق در مقابل 21 در مجلس سنا تصویب شد و اکنون در حال بررسی در مجلس است، اما 6 نفر از 34 جمهوری خواه سنا به آن رای منفی دادند.

جمهوری‌خواهان 102 کرسی از 150 کرسی قانون‌گذاری ایالت مونتانا را در اختیار دارند، و اگرچه می‌توانند قوانین را با اکثریت ساده تصویب کنند، اما برای قرار دادن اصلاحیه قانون اساسی در رای‌گیری به اکثریت فوق‌العاده 100 نفره نیاز دارند. و از آنجایی که دموکرات‌های این ایالت از محدودیت‌های جدید سقط جنین عقب‌نشینی کرده‌اند، جمهوری‌خواهان نمی‌توانند در صورت پیشنهاد رفراندوم، تعداد زیادی از افراد را از صفوف جدا کنند.

برخی از جمهوری‌خواهانی که به این لایحه رای منفی دادند، گفتند که موضوع برای آنها سقط جنین نیست، بلکه تجاوز احتمالی به حریم خصوصی پزشکی است. سناتور بروس گیلسپی در جلسات گذشته قانونگذاری از لایحه هایی حمایت کرده است که تا چه حد ممکن است یک فرد بتواند سقط جنین کند را محدود می کند، اما او گفت که نمی تواند به لایحه اخیر رأی دهد.

گیلسپی گفت: “من طرفدار سقط جنین نیستم، اما واقعاً طرفدار تلاش برای دیکته کردن حقوق مردم هم نیستم.”

جف ولبورن، سناتور جمهوری‌خواه، یکی دیگر از رای‌های «نه»، گفت که از افرادی شنیده است که مانند او معتقدند زمان و مکانی برای سقط جنین وجود دارد. ولبورن گفت: «افراد بیشتری هستند که مانند من فکر می کنند و لزوماً شجاعت رأی دادن دقیقاً مانند من را ندارند.

سخنگوی حزب جمهوری خواه مجلس سنا، کایل اشماچ، خاطرنشان کرد که هنوز در اوایل جلسه است و اصلاح قانون اساسی منتفی نیست. اما مشخص نیست که مردم تا کجا می خواهند محدودیت ها پیش برود.

Schmauch گفت: “مونتانی ها به طور کلی می خواهند حداقل محدودیت هایی را برای سقط جنین ببینند.” من فکر نمی‌کنم که ما یک حس قابل اعتماد واقعی از نظرات دقیقاً رأی دهندگان در مورد همه مقررات مختلف داشته باشیم.»

قانونگذاران دموکرات برای گسترش دسترسی به مراقبت، لایحه‌های بهداشت باروری را ارائه کرده‌اند، از جمله اینکه بیمه‌گران را ملزم می‌کنند تا عرضه یک سال کنترل تولد را پوشش دهند، چیزی که آنها تلاشی برای یافتن زمینه مشترک می‌نامند. آنها همچنین پیش‌نویس لایحه‌ای برای تدوین حق سقط جنین در قوانین ایالتی دارند، اما به‌عنوان حزب اقلیت، این احتمال وجود دارد که پیشنهاد آنها بسیار پیش برود.

آلیس باکلی، نماینده دموکرات، گفت: “ما انتظار داریم که دفاع سخت بازی کنیم و شاهد تلاش جمهوری خواهان برای سلب حق تصمیم گیری مونتانی ها در مورد بدنشان باشیم.”

KHN (خبر سلامت قیصر) یک اتاق خبر ملی است که روزنامه نگاری عمیقی در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند. همراه با تجزیه و تحلیل سیاست و نظرسنجی، KHN یکی از سه برنامه عملیاتی اصلی در KFF (بنیاد خانواده قیصر) است. KFF یک سازمان غیرانتفاعی وقفی است که اطلاعات مربوط به مسائل بهداشتی را به ملت ارائه می دهد.

از مطالب ما استفاده کنید

این داستان را می توان به صورت رایگان بازنشر کرد (جزئیات).