جنبش حاکمیت غذایی با بازگشت گاومیش کوهان دار به جوامع بومی جوانه می زند


بوزمن، مونت. – در پشت سالن سرخپوستان آمریکایی در محوطه دانشگاه ایالتی مونتانا، زندگی باستانی در حال رشد است.

گیاهان ذرت شش فوتی بر روی کدو سبز بزرگ و آفتابگردان های سیاه و زرد قرار دارند. در اطراف محیط، ساقه های علف شیرین رشد می کنند.

بذر برخی از این گیاهان برای هزاران سال در باغ های بومیان آمریکا در امتداد رودخانه میسوری بالایی رشد کرد. این یکی از چندین باغ اجدادی بومیان آمریکاست که در منطقه بوزمن رشد می کند و مجموعاً حدود یک هکتار است. اگرچه این باغ کوچک است، اما بخشی از یک تلاش بزرگتر و چند وجهی در سراسر کشور برای ترویج «حاکمیت غذایی» برای رزروها و اعضای قبیله خارج از رزرو، و بازیابی جنبه‌هایی از غذا و فرهنگ بومیان آمریکاست که هزاران سال قبل در آمریکای شمالی شکوفا شده بود. ورود مهاجران اروپایی بازگرداندن گاومیش کوهان دار امریکایی به مکان‌های رزرو شده، توسعه باغ‌های غذایی جامعه با دانه‌های اجدادی، درک و جمع‌آوری میوه‌ها و سبزیجات وحشی، و یادگیری نحوه طبخ غذاهای خوشمزه با مواد سنتی، همه بخشی از این حرکت هستند.

جیل فالکون راماکر، استادیار، گفت: «ما در حال یادگیری مراقبت از دانش گیاهی، پرورش باغ‌های بومی، کشت بذرهای اجدادی هستیم – دانه‌های واقعاً قدیمی از بستگانمان ماندان، هیداتسا و آریکارا: ذرت، لوبیا، کدو و آفتابگردان. تغذیه جامعه و سیستم های غذایی پایدار در ایالت مونتانا. او عضو گروه کوه لاک پشت Anishinaabe است.

او گفت: «بسیاری از کارهایی که ما اینجا در دانشگاه انجام می دهیم، بازآفرینی دانش فرهنگی است.

اما یک کاربرد بسیار عملی نیز دارد: تهیه مواد غذایی سالم‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر برای رزرو، که اغلب با سوپرمارکت‌ها فاصله زیادی دارند و غذاهای فرآوری‌شده به ایجاد اپیدمی دیابت و بیماری قلبی کمک کرده‌اند.

بسیاری از رزرواسیون ها بیابان های غذایی هستند که در آن قیمت ها بالا است و غذاهای فرآوری شده اغلب راحت تر از غذاهای تازه هستند. مطالعه توزیع مواد غذایی مونتانا، مقاله ای در سال 2020 که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده تأمین مالی شده است، نشان داد که هزینه متوسط ​​در ایالت مجموعه ای از اقلامی که معمولاً در یک فروشگاه مواد غذایی خریداری می شوند، 23 درصد بیشتر در صورت رزرو از تخفیف است.

رامکر گفت: «با حاکمیت غذایی، ما به دنبال توانایی قرار دادن غذای سالم و غذاهای اجدادی هستیم که برای هزاران سال زنده ماندیم و آن غذاها را دوباره روی میز قرار دهیم. این دقیقاً به معنای آن است که بسته به منابع غذایی سنتی، از برنج وحشی در غرب میانه گرفته تا ماهی قزل آلا در سواحل اقیانوس آرام، می تواند بر اساس منطقه متفاوت باشد.

محور اصلی این تلاش، به ویژه در مونتانا، گاو کوهان دار هستند که به آنها بوفالو نیز گفته می شود. در سال 2014، 13 کشور بومی از هشت منطقه رزرو شده در ایالات متحده و کانادا گرد هم آمدند تا پیمان بوفالو را امضا کنند، توافقی برای بازگرداندن گاومیش کوهان دار به مساحت 6.3 میلیون هکتار که به دنبال “پذیرایی از بوفالو بود تا بار دیگر در میان ما به عنوان خالق با انجام هر کاری که در نظر گرفته شده بود، زندگی کند. ما و بوفالو بار دیگر با هم زندگی خواهیم کرد تا یکدیگر را از نظر فرهنگی و معنوی پرورش دهیم.”

نزدیک به یک دهه بعد، ده‌ها قبیله دارای گله‌های گاومیش هستند، از جمله هر هفت منطقه رزرو شده در مونتانا.

به گفته راماکر، که هر دو برنامه منطقه‌ای را که به عنوان ابتکار سیستم‌های غذایی ملل بوفالو شناخته می‌شود – با همکاری دپارتمان مطالعات بومیان آمریکا و کالج آموزش، بهداشت و انسان، هدایت می‌کند، سیستم غذایی با محوریت گاومیش برای هزاران سال موفقیت‌آمیز بود. توسعه در ایالت مونتانا – و تلاش ویژه مونتانا، که به عنوان ابتکار حاکمیت غذایی بومی مونتانا شناخته می شود. او در مقاله ای برای ایالت مونتانا نوشت، این یک وجود دست به دهان نبود، بلکه «دانش یک چشم انداز وسیع، از جمله درک صمیمی از حیوانات، گیاهان، فصل و آب و هوا، برای هزاران سال منتقل شده و حفظ شده است. به عنوان موضوع مرگ و زندگی.»

با توجه به گوشت گاومیش کوهان دار امریکایی در مرکز تلاش‌ها، BNFSI در تلاش است تا غذاهای دیگر از رژیم غذایی بومیان آمریکای شمالی دشت‌های شمالی را با کام مدرن مطابقت دهد.

BNFSI 5 میلیون دلار کمک مالی از وزارت کشاورزی ایالات متحده برای انجام این کار، با مشارکت کالج Nueta Hidatsa Sahnish در شهر نیو تاون، داکوتای شمالی دریافت کرده است.

رامکر گفت که زندگی با رزرو تا حدودی برای بسیاری از مردم بومی که غذاهای فرآوری شده می خورند مقصر است. کمک های غذایی دولت فدرال، معروف به برنامه غذای مکمل کالا، مدت هاست که به شکل جعبه های پر از غذاهای بسته بندی شده به رزرواسیون ها ارسال می شود. او گفت: “ما مجبور شدیم به رزرواسیون ها برویم، جایی که غذای جایگزینی از سوی دولت ارسال شده بود – آرد سفید، شکر سفید، کنسرو گوشت، نمک و بکینگ پودر.”

کارشناسان می گویند غذاهای فرآوری شده به التهاب مزمن کمک می کند که به نوبه خود منجر به بیماری قلبی، سرطان و دیابت می شود که در بومیان آمریکا سه برابر بیشتر از افراد سفیدپوست رخ می دهد.

مطالعات نشان می دهد که سلامت روحی و جسمی افراد با مصرف یک رژیم غذایی فرآوری شده کاهش می یابد. کای ان میلر، مدیر اجرایی مشارکت مونتانا برای پایان دادن به گرسنگی کودکان در بوزمن، گفت: «در دهه گذشته تحقیقات فزاینده ای در مورد تأثیر تغذیه خوب بر افکار، تلاش ها و انجام خودکشی انجام شده است. با BNFSI

همه رزرواسیون های بومی آمریکا در مونتانا اکنون دارای باغ های محلی هستند و حداقل هشت باغ در منطقه فلت هد در شمال میسولا وجود دارد که محل زندگی قبایل سالیش و کوتنای کنفدراسیون است. این قبیله به اعضا آموزش می دهد که سبزیجات پرورش دهند، برخی از آنها سوپ درست می شود که به بزرگان قبیله می رسد. در این سال اعضا 5 تن محصول تولید کردند تا به آنها اهدا شود.

بذرهای اجدادی بخشی از تلاش هستند. هر سال BNFSI 200 بسته بذر برای محصولات اجدادی برای بومیان مونتانا ارسال می کند.

ایجاد غذاهایی که برای ذائقه معاصر جذاب باشد برای این پروژه حیاتی است. BNFSI با شان شرمن، “آشپز سیوکس” کار می کند تا ذرت، گوشت و سایر غذاهای بومی را به غذاهای جذاب تبدیل کند.

شرمن رستوران برنده جوایز Owamni را در مینیاپولیس تأسیس کرد و در سال 2020 آزمایشگاه غذای بومی را از طریق غیرانتفاعی خود، سیستم‌های غذایی سنتی بومی آمریکای شمالی افتتاح کرد. این آزمایشگاه، در مرکز شهر مینیاپولیس، همچنین یک رستوران و یک مرکز آموزشی و آموزشی است که تنها با استفاده از غذاهای بومی از سراسر کشور – بدون لبنیات، شکر نیشکر، آرد گندم، گوشت گاو، مرغ، یا مواد دیگری از آنچه که او می‌نامد، غذا درست می‌کند. استعمارگران

شرمن سال گذشته در برنامه NPR «هوای تازه» با اشاره به دوره قبل از استعمار اروپا گفت: «ما مانند سال 1491 آشپزی نمی کنیم. ما یک قطعه موزه یا چیزی شبیه به آن نیستیم. ما در تلاش هستیم تا غذا را به آینده تبدیل کنیم، با استفاده از دانش اجدادمان که می توانیم درک کنیم و فقط آن را در دنیای مدرن به کار ببریم. از غذاهای خاص او می توان به کباب قابلمه ای با هومینی و بوقلمون کبابی با سس نعناع توت و گردوی سیاه اشاره کرد.

رامکر گفت که با مشورت شرمن، دانشگاه ایالتی مونتانا در حال ساخت دومین آزمایشگاه غذای بومی کشور است که در یک ساختمان جدید 29 میلیون دلاری با آشپزخانه ای پیشرفته مستقر خواهد شد. سال آینده افتتاح خواهد شد و کار در حال انجام ایجاد دستور العمل ها، برگزاری کارگاه های آشپزی، غذا دادن به بیش از 800 دانش آموز بومی دانشگاه MSU و تهیه فیلم های آشپزی را گسترش خواهد داد.

آنجلینا توئینتا، که کرو است، در حال تحصیل در BNFSI در ایالت مونتانا به عنوان بخشی از رشته خود در کشاورزی است. او گفت: «پرورش این باغ ها واقعاً برای من جذاب بود. کشاورزی بومی آمریکا چیزی است که ما در طول سال‌ها از دست داده‌ایم و من می‌خواهم به بازگرداندن آن کمک کنم.»

KFF Health News یک اتاق خبر ملی است که روزنامه نگاری عمیقی در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند و یکی از برنامه های عملیاتی اصلی در KFF است – یک منبع مستقل برای تحقیقات سیاست سلامت، نظرسنجی و روزنامه نگاری. درباره KFF بیشتر بدانید.

از مطالب ما استفاده کنید

این داستان را می توان به صورت رایگان بازنشر کرد (جزئیات).