افزایش سریع سیفلیس به شدت بومیان آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد


ملیسا ویاکو از پایگاه خود در گالوپ، نیومکزیکو، بر حدود دوجین پرستار بهداشت عمومی نظارت می‌کند که در سراسر کشور پراکنده ناواهو به جستجوی بیمارانی می‌پردازند که آزمایش آن‌ها مثبت بوده یا در معرض یک بیماری تقریباً ریشه‌کن شده در ایالات متحده بوده‌اند: سیفلیس.

نرخ آلودگی در این منطقه از جنوب غربی – منطقه رزرو شده 27000 مایل مربعی بخش هایی از آریزونا، نیومکزیکو و یوتا را در بر می گیرد – در میان بالاترین نرخ های کشور است. و آنها بسیار بدتر از هر چیزی هستند که ویاکو، که اهل Zuni Pueblo (حدود 40 مایلی جنوب گالوپ) است و مشاور پرستار سرویس بهداشتی هند منطقه ناواهو است، در حرفه پرستاری 30 ساله خود دیده است.

بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، عفونت‌های سیفلیس در سراسر کشور در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است و در سال 2022 به بالاترین حد خود در 70 سال گذشته رسیده است. این افزایش در بحبوحه کمبود پنی سیلین، موثرترین درمان، رخ می دهد. به طور همزمان، سیفلیس مادرزادی – سیفلیس که از یک فرد باردار به نوزاد منتقل می شود – به طور مشابه از کنترل خارج شده است. سیفلیس مادرزادی درمان نشده می تواند باعث بدشکلی استخوان، کم خونی شدید، یرقان، مننژیت و حتی مرگ شود. در سال 2022، CDC از 3761 مورد سیفلیس مادرزادی گزارش شده در آن سال، 231 مرده زایی و 51 مرگ نوزاد ناشی از سیفلیس را ثبت کرد.

و در حالی که عفونت ها در سراسر ایالات متحده افزایش یافته است، هیچ جمعیتی به اندازه بومیان آمریکایی آسیب ندیده است. داده های CDC منتشر شده در ژانویه نشان می دهد که میزان سیفلیس مادرزادی در میان سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا سه برابر نرخ برای آمریکایی های آفریقایی تبار و نزدیک به 12 برابر نرخ برای نوزادان سفید پوست در سال 2022 بوده است.

مگان کری اوکانل، یکی از اعضای سازمان چروکی و مسئول ارشد بهداشت عمومی در دشت بزرگ گفت: «این بیماری است که ما فکر می‌کردیم چندی پیش می‌خواهیم آن را ریشه‌کن کنیم، زیرا ما درمانی داریم که واقعاً خوب عمل می‌کند.» هیئت سلامت رهبران قبیله، که در داکوتای جنوبی مستقر است.

در عوض، نرخ عفونت مادرزادی سیفلیس در میان بومیان آمریکایی (644.7 مورد در هر 100000 نفر در سال 2022) اکنون با نرخ کل جمعیت ایالات متحده در سال 1941 (651.1) قابل مقایسه است – قبل از اینکه پزشکان شروع به استفاده از پنی سیلین برای درمان سیفلیس کنند. (این میزان در سال 1983 به 6.6 در سطح ملی کاهش یافت.)

اوکانل گفت به همین دلیل است که هیئت سلامت رهبران قبایل دشت بزرگ و رهبران قبیله ای از داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، نبراسکا و آیووا از خاویر بکرا، وزیر بهداشت و خدمات انسانی فدرال خواسته اند تا وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را در ایالت هایشان اعلام کند. یک اعلامیه کارکنان، بودجه و دسترسی به داده‌های ردیابی تماس را در سراسر منطقه خود گسترش می‌دهد.

سیفلیس برای نوزادان کشنده است. اوکانل گفت: این بسیار عفونی است و پیامدهای بسیار شدیدی را به همراه دارد. “ما باید در حال حاضر افرادی را داشته باشیم که چکمه های روی زمین را انجام دهند”.

در سال 2022، نیومکزیکو بالاترین میزان سیفلیس مادرزادی را در بین ایالت ها گزارش کرد. عفونت‌های اولیه و ثانویه سیفلیس، که به نوزادان منتقل نمی‌شوند، در داکوتای جنوبی بالاترین میزان را داشتند، که دومین میزان ابتلا به سیفلیس مادرزادی در سال 2022 بود. در سال 2021، آخرین سالی که اطلاعات جمعیت‌شناختی برای آن در دسترس است، داکوتای جنوبی دارای این بیماری بود. دومین بدترین نرخ در سراسر کشور (پس از ناحیه کلمبیا) – و این تعداد در میان جمعیت بزرگ بومی این ایالت بالاترین میزان بود.

در یک انتشار خبری در ماه اکتبر، وزارت بهداشت نیومکزیکو خاطرنشان کرد که این ایالت “افزایش 660 درصدی موارد سیفلیس مادرزادی را طی پنج سال گذشته گزارش کرده است.” یک سال قبل از آن، در سال 2017، نیومکزیکو تنها یک مورد را گزارش کرد – اما تا سال 2020، این تعداد به 43 و سپس به 76 مورد در سال 2022 افزایش یافت.

از سال 2020، همه‌گیری کووید-19 اوضاع را بدتر کرد. جاناتان ایرالو، مشاور ارشد بالینی خدمات عفونی هند که در مرکز پزشکی گالوپ هند مستقر است، گفت: «سلامت عمومی در سراسر کشور تقریباً 95 درصد به انجام مراقبت از کووید منحرف شد. “این منطقه واقعاً آسیب دیده بود.”

یک ساختمان بزرگ، یک مرکز درمانی، در تقاطع دو راه.
مرکز پزشکی هند گالوپ یک بیمارستان در گالوپ، نیومکزیکو است که در نزدیکی کشور ناواهو قرار دارد.(سسیلیا نوول برای اخبار سلامت KFF)

در مقطعی از اوایل همه‌گیری، ملت ناواهو بالاترین نرخ کووید را در ایالات متحده گزارش کرد. با این اوصاف، او فکر نمی‌کند که عادلانه باشد که همه‌گیری را مقصر نرخ بالای سیفلیس، یا نرخ بالای انتقال عفونت به نوزادان زنان در دوران بارداری، که چهار سال بعد ادامه می‌یابد، بدانیم.

بومیان آمریکا بیشتر از هر گروه نژادی یا قومی دیگری در مناطق روستایی و دور از واحدهای زایمان بیمارستان زندگی می کنند. در نتیجه، بسیاری از آنها مراقبت های دوران بارداری را تا اواخر بارداری دریافت نمی کنند. این اغلب به این معنی است که ارائه دهندگان نمی توانند قبل از زایمان بیماران را برای سیفلیس آزمایش و درمان کنند.

در نیومکزیکو، 23 درصد از بیماران مراقبت های دوران بارداری را تا ماه پنجم بارداری یا بعد از آن دریافت نکردند، یا کمتر از نصف تعداد مناسب ویزیت برای سن حاملگی نوزاد در سال 2023 دریافت کردند (میانگین ملی کمتر از 16 درصد).

مراقبت های ناکافی قبل از زایمان به ویژه برای بومیان آمریکایی که شانس بیشتری نسبت به سایر گروه های قومی برای انتقال عفونت سیفلیس در صورت بارداری دارند، خطرناک است. به این دلیل که در میان جوامع بومی، عفونت های سیفلیس در زنان به همان اندازه در مردان شایع است. در هر گروه قومی دیگر، مردان حداقل دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سیفلیس هستند، عمدتاً به این دلیل که مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. اوکانل گفت که مشخص نیست چرا زنان در جوامع بومی به طور نامتناسبی تحت تأثیر سیفلیس قرار دارند.

آماندا سینگر، داینا (ناواجو) دولا و مشاور شیردهی در آریزونا که همچنین مدیر اجرایی ائتلاف تغذیه با شیر مادر ناواهو است، گفت: «ملت ناواهو یک صحرای سلامت مادران است. در برخی از قسمت های رزرواسیون، بیماران باید بیش از 100 مایل رانندگی کنند تا به خدمات زنان و زایمان برسند. “تعداد بسیار زیادی از زنان باردار وجود دارد که مراقبت های دوران بارداری را در تمام طول بارداری دریافت نمی کنند.”

او گفت که این نه تنها به دلیل کمبود خدمات است، بلکه به دلیل بی اعتمادی به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است که فرهنگ بومی را درک نمی کنند. برخی همچنین نگران هستند که ارائه دهندگان ممکن است بیمارانی را که در دوران بارداری خود از مواد غیرقانونی استفاده می کنند به پلیس یا رفاه کودکان گزارش کنند. اما این نیز به دلیل کوچک شدن شبکه امکانات است: دو بخش زایمان و زایمان منطقه ناواهو در دهه گذشته بسته شده اند. بر اساس یک گزارش اخیر، بیش از نیمی از بیمارستان های روستایی ایالات متحده دیگر خدمات کار و زایمان ارائه نمی دهند.

سینگر و دیگر دولاهای شبکه‌اش معتقدند نیومکزیکو و آریزونا می‌توانند با گسترش دسترسی به مراقبت‌های دوران بارداری در جوامع بومی روستایی با همه‌گیری سیفلیس مبارزه کنند. سینگر سیستمی را تصور می کند که در آن ماماها، دولاها و مشاوران شیردهی می توانند به خانواده ها سفر کنند و مراقبت های دوران بارداری را «در خانه خودشان» ارائه دهند.

اوکانل افزود که ترتیبات به اشتراک گذاری داده ها بین قبایل و دفاتر ایالتی، فدرال و IHS در سراسر کشور بسیار متفاوت است، اما چالش دیگری برای مقابله با این بیماری همه گیر در برخی از جوامع بومی، از جمله خود او ایجاد کرده است. مرکز اپیدمیولوژی قبیله ای او برای دسترسی به داده های ایالت داکوتای جنوبی مبارزه می کند.

ایرالو گفت که در کشور ناواهو و منطقه اطراف آن، پزشکان بیماری های عفونی IHS هر ماه با مقامات قبایل ملاقات می کنند و او توصیه می کند که تمام مناطق خدمات IHS جلسات منظمی از ارائه دهندگان ایالتی، قبیله ای و IHS و پرستاران بهداشت عمومی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که هر فرد باردار در آن مناطق مورد آزمایش و درمان قرار گرفته است.

IHS در حال حاضر توصیه می کند که همه بیماران سالانه برای سیفلیس آزمایش شوند و بیماران باردار را سه بار آزمایش کنند. همچنین آزمایشات سریع و سریع را گسترش داد و شروع به ارائه DoxyPEP کرد، آنتی بیوتیکی که زنان تراجنسیتی و مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی طول می کشد و نشان داده شده است که انتقال سیفلیس را تا 87 درصد کاهش می دهد. اما شاید مهم ترین تغییر IHS ارائه آزمایش و درمان در این زمینه باشد.

گروهی جلوی یک وانت می ایستند.  آنها اسکراب و ژاکت پوشیده اند.  یکی نقاب زده.
این پرستاران بهداشت عمومی با خدمات بهداشتی هند منطقه ناواهو می توانند بیماران را برای سیفلیس در خانه آزمایش و درمان کنند. نرخ ابتلا به سیفلیس در کشور ناواهو در میان بالاترین نرخ های این کشور است.(خدمات بهداشتی هند منطقه ناواجو)

امروزه، پرستاران بهداشت عمومی که Wyaco بر آنها نظارت می کند، می توانند بیماران را برای سیفلیس در خانه آزمایش و درمان کنند – کاری که او سه سال پیش زمانی که یکی از آنها بود نمی توانست انجام دهد.

چرا به جای اینکه سعی کنید بیمار را به داخل پنی سیلین بکشید، پنی سیلین را برای بیمار نمی آورید؟ ایرالو گفت.

این تاکتیکی نیست که IHS برای هر بیمار استفاده می کند، اما در درمان کسانی که ممکن است عفونت را به شریک زندگی یا نوزاد منتقل کنند، موثر بوده است.

Iralu انتظار دارد که در سال‌های آینده شاهد گسترش پزشکی خیابانی در مناطق شهری و ون‌ها در مناطق روستایی باشد و آزمایش‌های بیشتری را به جوامع ارائه دهد – و همچنین تلاشی برای قرار دادن آزمایش‌ها در دست بیماران از طریق دستگاه‌های فروش خودکار و پست.

او گفت: «این یک انحراف رادیکال از گذشته ما است. اما من فکر می کنم این موج آینده است.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان