مارک کوبان صنعت دارو را در دست گرفته است. اما کدام یک؟


وقتی میلیاردر مارک کوبان در ژانویه 2021 حمله خود را به صنعت داروسازی و داروهای گران قیمت آن اعلام کرد، با تشویق ها روبرو شد.

او گفت که شرکت جدید او – Mark Cuban Cost Plus Drug Co.، معروف به Cost Plus Drugs – «پایین‌ترین قیمت داروها را در همه جا دارد».

کارآفرین سریال و مالک دالاس ماوریکس NBA در رسانه ها تبلیغ می کرد و از طریق وال استریت ژورنال، تایم، «دیلی شو» و بسیاری از رسانه های دیگر به رسانه ها دست یافت. او در طول مسیر نقل قول های رنگارنگی داد و در یک نقطه اعلام کرد که هدفش این است که “فقط صنعت داروسازی را آنقدر بد کند که خونریزی کند.”

شرکت جدید او که در حال حاضر بیش از هزار داروی ژنریک ارائه می دهد، اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی دارد که او را ستایش می کنند: کیم کارداشیان ستاره رئالیتی هر دو توییت کردند و Instagrammed تحسین. رکس چپمن، بسکتبالیست سابق و شخصیت توییتری گفت کوبایی بود “تغییر بازی قیمت داروهای تجویزی در آمریکا.”

حتی تالار گفتگوی یک سوینگگر در Reddit، قیمت های پایین این شرکت برای ویاگرا و سایر داروها را دوست دارد.

با این حال، در زیر تبلیغات یک واقعیت مبهم نهفته است: در بسیاری از موارد، قیمت‌هایی که بیماران در وب‌سایت می‌بینند، بالاتر از قیمتی است که در داروخانه محلی خود دریافت می‌کنند. این مربوط به بخشی است که کوبا در آن بازی می کند – داروهای ژنریک – اما همچنین لایه های پیچیدگی خاص سیستم سلامت آمریکا.

در حال حاضر، شرکت او عمدتاً ژنریک ها را می فروشد، داروهایی که دیگر تحت حمایت حق ثبت اختراع نیستند که می تواند سود انحصاری را برای شرکت های بزرگ داروسازی تضمین کند. در بیشتر موارد، ارزان‌ترین بخش اقتصاد داروسازی است.

برای بررسی بخش قابل توجهی از کالاهای کوبایی، KHN به تمام داروها و محصولات ارائه شده در سایت خود که با حرف “A” شروع می شوند، با هر ترکیبی از قدرت، تعداد، یا مقدار و نوع دارو (به عنوان مثال، کپسول، قرص یا آدامس های جویدنی) موجود است. این یک نمونه قابل توجه است: تا اوایل فوریه، این مقدار به 211 ترکیب رسیده است.

KHN قیمت‌های هر نوع دارو را با قیمت‌های داروخانه‌های دیگر برای همان دارو مقایسه کرد که توسط سایت تخفیف خرید مقایسه GoodRx جمع‌آوری شده است. این نشریه با تمرکز بر منطقه واشنگتن، دی سی، جایی که KHN در آن مستقر است، قیمت های پایین تری را در حداقل یک داروخانه در GoodRx – که شرکت کوبایی را در مقایسه های خود شامل نمی شود – در 141 مورد یافت.

در 70 مورد باقی‌مانده، عملیات کوبا قیمت‌های پایین‌تری داشت یا تنها با پیشنهادهای یک‌باره به بهترین نحو ممکن شد. در جایی که پس انداز وجود داشت، می توانست قابل توجه باشد. یک واشینگتنی که داروی ضد تهوع داروی ضد تهوع مصرف می کند، می تواند صدها دلار را با استفاده از سایت کوبایی پس انداز کند.

همانطور که کوبان از طریق ایمیل به KHN اشاره کرد، تجزیه و تحلیل جامع نبود. تا حدی، این به دلیل مدل قیمت‌گذاری شرکت است: 15 درصد افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان، به علاوه 3 دلار برای نیروی کار برای هر دارو و 5 دلار برای ارسال هر سفارش.

بسیاری از محصولات ژنریک آنقدر ارزان هستند که هزینه حمل و نقل 5 دلاری باعث صرفه جویی کوچک می شود. با این حال، کوبان خاطرنشان کرد، بسته‌بندی چند دارو – همه با یک هزینه حمل و نقل 5 دلاری – ممکن است در مجموع ارزان‌تر باشد.

سایر مناطق کشور ممکن است قیمت کمتر مطلوبی داشته باشند. هنگامی که با تحلیل KHN ارائه می شود، کوبایی فکر می کند مقایسه هزینه ممکن است در جاهای دیگر بهتر باشد. او با اسکرین شات های پیوستی که قیمت سایتش را از دوز 10 و 40 میلی گرمی آتورواستاتین، یک داروی محبوب کلسترول، با هزینه یک CVS در دالاس، مقایسه می کند، نوشت: «شاید در DC یک برنامه ویژه Happy Hour ارائه می کردند :). (اما جستجو در دالاس نتایج بهتری را نشان نداد: حداقل یک گزینه آنلاین یا آجر و ملات برای هر دوز و مقدار با قیمت های پایین تر از شرکت کوبایی وجود داشت.)

پس چرا قیمت ها در سایت کوبان لزوما کمتر از جاهای دیگر نیست؟ این به دلیل ویژگی های بخش مراقبت های بهداشتی است. در حالی که بیوگرافی توییتر او اعلام می‌کند که در حال غرق شدن در صنعت داروسازی است، معنای کوبا آن چیزی نیست که بیشتر مردم فکر می‌کنند منظور اوست.

دکتر الکس اوشمیانسکی، یکی از بنیانگذاران Cost Plus Drugs، در پادکستی درباره داروخانه ها از مارس 2021 گفت: «من رقابت ما را واقعاً به اندازه خود تولیدکنندگان داروی ژنریک واقعی نمی بینم.

در واقع، اوشمیانسکی گفت، آنها در حال رقابت با مدیران و عمده فروشان سود داروخانه هستند.

بنابراین، شرط کوبا تا کنون کمتر این است که تولیدکنندگان دارو هزینه‌ها را افزایش می‌دهند تا شرکت‌های بین‌المللی – PBM‌ها، عمده‌فروش‌ها، و داروخانه‌ها.

و احتمال اینکه این شرط بندی برای کوبایی جواب دهد کمتر است. دلیل این امر این است: PBM ها در مورد هزینه ها بر سر سبدی از داروها برای مشتریان خود – بیمه گذاران و کارفرمایان – مذاکره می کنند. آنها سعی می کنند به تعداد کل مصرف مواد مخدر برای هر عضو هر طرح دست یابند. بهینه سازی هزینه هر دارو برای هر بیمار لزوما هدف آنها نیست.

بنابراین PBM ها تخفیف های شرکت های دارویی را می پذیرند و از استراتژی های دیگری استفاده می کنند که هزینه ها را کاهش می دهد (در تئوری) بدون اینکه لزوماً قیمت داروها را کاهش دهد. داروخانه ها نیز به نوبه خود با چندین PBM قرارداد می بندند.

قیمت ارائه شده توسط PBM ها می تواند متفاوت باشد – گاهی اوقات هر روز. به همین دلیل است که سازمان‌هایی مانند GoodRx (که قیمت‌ها را در چندین فروشگاه جمع‌آوری می‌کند) و برخی داروخانه‌های مستقل (که می‌توانند داروها را از عمده‌فروش‌هایی که به دنبال حجم بالاتر هستند تهیه کنند) می‌توانند به‌طور فرصت‌طلبانه قیمت‌های بهتری را برای ژنریک‌های انتخابی ارائه دهند. همچنین به همین دلیل است که کاهش قابل توجه کل هزینه دارو دشوار است.

سایر شرکت های بزرگ در حال تلاش برای کاهش هزینه های دیگر هستند. به عنوان مثال، آمازون یک سرویس اشتراک برای اعضای باشگاه Prime خود راه اندازی کرده است که دسترسی نامحدود به 53 داروی عمومی را فراهم می کند. همپوشانی قابل توجهی بین لیست آمازون و کوبا وجود دارد. اگر نفوذ آمازون کوبایی را نگران می کند، او این را نمی گوید. او به KHN گفت: “من در مورد رقبا صحبت نمی کنم.”

برای خرده فروشان بزرگ – مانند Walmart – معمول است که قیمت های ثابت و پایین را برای بسیاری از محصولات ژنریک ارائه دهند. همچنین استارت‌آپ‌هایی مانند Renee وجود دارند که خدمات اشتراکی را برای محصولات ژنریک ارائه می‌کنند.

شرکت کوبایی جایگاه غیرمعمولی در بازار اشغال کرده است. این یک داروخانه نیست – برای این خدمات به Truepill، یک شرکت سفارش پستی دیجیتال، متکی است. این همچنین یک PBM نیست – اگرچه با چند نفر شریک شده است.

Cost Plus Drugs روند ساخت کارخانه خود را برای ژنریک آغاز کرده است، اما در حال حاضر منتقدان از خود می پرسند که آیا واقعاً زنجیره تامین را تغییر می دهد یا خیر. کایل مک کورمیک، که یک داروخانه مستقل را اداره می‌کند که یک داروخانه مستقل را اداره می‌کند، نتیجه گرفت: «آنها هنوز چیزی تولید نمی‌کنند و داروخانه خودشان را اداره نمی‌کنند، یعنی فقط واسطه هستند.» یک نشانه گذاری مشابه در مورد هزینه داروها.

او گفت: «این که ادعا می‌کنند نوآوری می‌کنند، من را ناامید می‌کند، در حالی که تمام کاری که در حال حاضر انجام می‌دهند این است که کارها را کمی بهتر از مدیران فعلی انجام می‌دهند.

داگ هیرش، مدیرعامل GoodRx گفت که کوبان اغلب رقبای خود را شیطانی جلوه می دهد. او قبل از اینکه بپذیرد که از حضور کوبایی در بازار خوشحال است، گفت: “او یک شخصیت تلویزیونی است و در فرونشاندن خشم مصرف کنندگان کار بزرگی انجام می دهد.”

در واقع، رعد و برق رسانه ای یک عنصر حیاتی در موفقیت شرکت تاکنون است. کوبان گفته است که شرکت او برای بازاریابی پول خرج نمی کند. برخی به اندازه فالوورهای او در توییتر (نزدیک به 9 میلیون حساب) یا توانایی او در کسب پوشش خبری اعتبار می دهند. کوبایی به صورت دهان به دهان اعتبار می دهد.

اگرچه نظرات بیماران در رسانه های اجتماعی به طور کلی مطلوب است، استثناهایی وجود دارد – و موارد آشکار. الیزابت بیتروس، دستیار پرستار نسل X از نیوجرسی، گفت که پس از اینکه داروخانه آجری او سعی کرد صدها دلار از او بگیرد، داروهای ضد افسردگی را به داروهای Cost Plus Drugs تغییر داد. او گفت، اما شرکت کوبا نیز کامل نبود. مشکلی باعث تاخیر در پر کردن داروی ضد افسردگی او در فصل تعطیلات 2022 شد.

او گفت: «این دارو، اگر یک دوز را فراموش کردید، شروع به ترک آن می کنید. “من نمی خواهم تعطیلات را کنار بکشم!” اما دریافت خدمات به مشتریان از Cost Plus Drugs چالش برانگیز بود: گرفتن کسی از طریق تلفن سخت بود. او گفت: «همه اینها به صورت الکترونیکی انجام شد. پس از چند روز تگ تیمی با پزشکش، او به CVS بازگشت.

کوبان از اظهار نظر در مورد پرونده Bitros به طور خاص در پرونده خودداری کرد، اما نوشت: “ما سعی می کنیم در مورد این واقعیت بسیار شفاف باشیم که در حالی که اپراتورهایی در دسترس داریم و همیشه به دنبال استثناهایی هستیم که نیاز به توجه شخصی و بهبود پشتیبانی ما دارند. ما سریعترین یا بالاترین منبع لمسی نخواهیم بود.”

کوبان نتیجه گرفت: “این فقط یک واقعیت است که با ارائه دهنده ارزان قیمت به وجود می آید.”

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان