آیا خوابیدن با موهای خیس بد است؟


این یک باور عمومی است که خوابیدن با موهای خیس می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، اما شواهد علمی قوی برای حمایت از این ایده وجود ندارد. در حالی که برای اکثر افراد، خوابیدن با موهای خیس بعید است که خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند، برخی از خطرات بالقوه وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

در این مقاله از اثرات بالقوه خوابیدن با موهای خیس، از جمله آسیب به مو، ایجاد محیطی برای رشد میکروبی، و کمک به شرایط خاص پوست سر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آیا خوابیدن با موهای خیس برای سلامتی مضر است؟

بعید است که خوابیدن با موهای خیس مشکلات سلامتی قابل توجهی برای اکثر افراد ایجاد کند. اگرچه معمولاً اعتقاد بر این است که رفتن به رختخواب با موهای خیس برای سلامتی مضر است، اما تحقیقات علمی معتبر و مبتنی بر شواهد کافی برای تأیید ارتباط بین موهای خیس هنگام خواب و مشکلات سلامتی برای اکثر افراد وجود ندارد.

این بدان معنا نیست که دلایل معتبری برای اطمینان از داشتن موهای خشک قبل از بستن در شب وجود ندارد، مانند محافظت از موهای خود در برابر آسیب، جلوگیری از تبدیل شدن بالش به محل رشد میکروب ها یا مدیریت شرایط پوست سر.

محافظت از موهای خیس در شب

موهای خیس دارای ساختار پروتئینی ضعیف شده ای هستند که باعث می شود حالت ارتجاعی آن بیشتر شود و احتمال کشیدگی و ضربه خوردن آن بیشتر شود. این بدان معناست که موهای خیس نسبت به موهای خشک شکننده‌تر هستند و آن‌ها را بیشتر مستعد شکستن می‌کند.

اصطکاک ناشی از مالیدن موهای خیس به بالش می تواند به مرور زمان منجر به آسیب شود، به خصوص اگر در خواب زیاد حرکت کنید.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند در پایان روز دوش بگیرند یا حمام کنند، و خشک کردن کامل موها ممکن است به دلایل زمانی یا راحتی گزینه ای نباشد. خوابیدن با موهای مرطوب نیز ممکن است برای برخی از تکنیک های آرایش استفاده شود. اگر نیاز دارید (یا می خواهید) با موهای خیس به رختخواب بروید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت از موهای خود در برابر آسیب انجام دهید.

از خیساندن موهای خیس خودداری کنید : موها را با یک تی شرت یا حوله میکروفایبر پاک کنید، اجازه دهید تا حدی در هوا خشک شود، یا از یک سشوار برای از بین بردن مقداری رطوبت قبل از خواب استفاده کنید.

کاهش اصطکاک : از روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده کنید یا از کلاه مو یا روسری در رختخواب استفاده کنید تا میزان اصطکاک را کاهش دهید.

موها را حالت دهی کنید : از نرم کننده ها یا نرم کننده هایی استفاده کنید که به محافظت از مو و کاهش اصطکاک کمک می کنند.

روغن را به موهای خود بمالید : روغن های مو مانند روغن آرگان، روغن های تجاری یا نارگیل ممکن است به محافظت در برابر آسیب مو کمک کنند.

محافظت از موهای خیس در شب

روبالشی و موهای خیس

بالش ها و روبالشی ها آب را از موهای خیس جذب می کنند و سطح خواب مرطوبی را برای صورت شما ایجاد می کنند. این می تواند باعث رشد میکروب هایی مانند باکتری شود.

یک بالش مرطوب یا بالش‌ای که بقایای محصولات مو را جمع‌آوری کرده است، می‌تواند برای افرادی که مستعد گرفتگی منافذ پوست یا آکنه هستند، مشکل ایجاد کند. در حالی که ارتباط بین خوابیدن با موهای خیس و آکنه ثابت نشده است، برخی از متخصصان توصیه می کنند با موهای تمیز و خشک بسته یا کنده شده از صورت بخوابید.

نوع مو و رفتن به رختخواب با موهای خیس

احتمال گره خوردن موهای شما، تمایل آن به موخوره و سایر عوامل مرتبط با نوع مو می تواند بر آسیب دیدن آن در اثر خوابیدن با موهای خیس تأثیر بگذارد.

رشته های مو در یک کوتیکول (لایه ای از سلول های شکننده و فلس مانند) پوشیده شده اند که حاوی اسیدهای چرب مختلف است. این اسیدهای چرب باعث می شوند موها کمتر آب جذب کنند.

درمان شیمیایی مو، و برخی از محصولات حالت دهنده مو، می تواند این اسیدهای چرب را از بین ببرد و به مو اجازه دهد تا آب بسیار بیشتری جذب کند، متورم شود و ساختار کلی خود را ضعیف کند. این باعث می‌شود که در اثر اصطکاک روی بالش شکسته شود، وز شود و با خشک شدن آن گره بخورد.

گره خوردن مو

شرایط پوست سر و مو را در نظر بگیرید

پوست سر ما و در نتیجه روبالشی ما به طور طبیعی حاوی قارچ ها و باکتری های خاصی است.

در شرایط عادی، این میکروب ها در تعادل نگه داشته می شوند و مشکلی ایجاد نمی کنند.

داشتن پوست سر مرطوب برای مدت طولانی می تواند محیطی را ایجاد کند که باعث رشد قارچ یا باکتری شود که می تواند باعث رشد بیش از حد و مشکلات پوست سر شود، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

برای مثال، شوره سر با رشد بیش از حد قارچ‌هایی مانند مالاسزیا و باکتری‌هایی مانند کوتی‌باکتریوم و استافیلوکوک مرتبط است.

قارچ ها و عفونت های قارچی که ممکن است باعث مشکلات پوست سر شوند عبارتند از :

مالاسزیا : که در فولیکول های مو یافت می شود، می تواند منجر به بیماری پوستی درماتیت سبورئیک و شوره سر به شکل خفیف تر آن، همراه با لکه های زرد چرب روی صورت و سر شود.

Tinea Capitis : همچنین به عنوان کرم حلقوی شناخته می شود، کچلی کچلی یک عفونت قارچی در پوست سر است که می تواند باعث خارش، شکستن مو، لکه های طاس و نواحی قرمز، متورم و پوسته پوسته شود.

آسپرژیلوس فومیگاتوس : این نوع قارچ را می توان روی بالش ها یافت و باعث آسپرژیلوزیس (عفونتی که می تواند منجر به اختلالات تنفسی جدی در افراد خاص شود) شود.

منبع : verywellhealth

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟



Source link