روانشناس کیست؟ تخصص و خدمات


روانشناس حرفه ای است که برای مطالعه رفتار انسان، آموزش دیده است. آنها در بسیاری از تنظیمات، از جمله مطب های خصوصی و سایر محیط های پزشکی، مدارس، کلینیک ها، آزمایشگاه های پزشکی قانونی و تنظیمات دولتی کار می کنند.

آنها ممکن است مستقیماً با افراد برای حمایت از تغییر رفتار (روانشناسان بالینی) یا مطالعه رفتار کار کنند، اما مستقیماً با افراد کار نمی کنند یا مداخلات مناسب ارائه نمی دهند (روانشناسان غیر بالینی یا کاربردی).

در مورد سوابق تحصیلی روانشناسان، تفاوت آنها با روانپزشکان و درمانگران، اینکه چرا ممکن است از کار با یک روانشناس سود ببرید، و اگر احساس می کنید که می تواند درمان مناسب را ارائه دهد، چگونه یکی را پیدا کنید، بیاموزید.

روانشناس : متفاوت از یک روانپزشک

روانشناسان در زمینه روان درمانی آموزش دیده اند و از تخصص آنها می توان برای درمان بیماران استفاده کرد. برخی ممکن است بر روی عملکرد بالینی تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند در آموزش، پژوهش، سیاست عمومی یا مدیریت مراقبت های بهداشتی کار کنند. روانشناسان می توانند عمومی باشند یا در زمینه های خاصی تخصص داشته باشند.

دلایل مشاوره با روانشناسان

دلایل زیادی برای مشاوره با روانشناس وجود دارد، از جمله :

دریافت تشخیص یا درمان یک نگرانی از سلامت روان از طریق روان درمانی
تعیین نیازهای آموزشی منحصر به فرد و تدوین برنامه یادگیری
کنار آمدن با موقعیت های چالش برانگیز زندگی یا انتقال
حمایت عاطفی یا شناختی یا حمایت از مدیریت یک وضعیت سلامتی
دستیابی به یک هدف، مانند ایجاد تغییر شغل یا افزایش عملکرد ورزشی
بهبود پویایی روابط مانند خانواده، ازدواج یا فرزندپروری

روانشناسان در زمینه های مختلف حمایت می کنند و مزایای آن به تخصص آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، یک روانشناس مدرسه می تواند به کودکان دارای تفاوت های یادگیری کمک کند تا از نظر تحصیلی پیشرفت کنند و به پیشگیری و رفع نگرانی های مربوط به سلامت و ایمنی مدرسه، از جمله قلدری و اختلال مصرف مواد کمک کند.

روانشناسان سلامت به افراد کمک می کنند تا تصمیم بگیرند و اقداماتی را انجام دهند تا به شیوه هایی زندگی کنند که از سلامت آنها حمایت کند، که با توجه به اینکه بسیاری از بیماری ها با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری و درمان هستند، مهم است. به عنوان مثال، بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی ۷۰ درصد مرگ و میرها و ۷۵ درصد هزینه های مراقبت های بهداشتی را تشکیل می دهند و تحت تأثیر سبک زندگی هستند.

عناوین روانشناس

روانشناسانی که دوره های آموزشی تخصصی بالینی را گذرانده اند و شرایط اخذ مجوز را گذرانده اند می توانند از عنوان روانشناس بالینی دارای مجوز استفاده کنند.

انواع روانشناسان عبارتند از :

روانشناس بالینی
روانشناس مشاوره
روانشناس رشد
روانشناس قانونی
روانشناس سلامت
روانشناس صنعتی و سازمانی
روانشناس مدرسه
روانشناس ورزشی

تحصیلات روانشناس و سوابق حرفه ای

روانشناسان بالینی دارای مجوز باید دوره های آموزشی تخصصی را طی کنند، ساعات بالینی تحت نظارت مشخصی را کسب کنند و معاینه مجوز را پشت سر بگذارند.

این متخصصان اغلب در یک محیط مراقبت های بهداشتی کار می کنند و روان درمانی ارائه می دهند. برخی نیز ممکن است تحت آموزش و مجوزهای اضافی قرار بگیرند تا بتوانند داروها را تجویز کنند.

منبع : verywellhealth

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟



Source link