اختلال افسردگی اساسی (افسردگی بالینی) چیست؟


اختلال افسردگی اساسی که به عنوان افسردگی بالینی (MDD) نیز شناخته می شود، یک وضعیت سلامت روانی است که باعث ایجاد اختلالات خلقی دائماً ضعیف یا افسرده و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی می شود که زمانی شادی را به همراه داشته است. افسردگی بالینی همچنین می تواند بر نحوه خواب، اشتهای شما و توانایی شما برای تفکر واضح تأثیر بگذارد. این علائم باید حداقل به مدت دو هفته برای تشخیص وجود داشته باشند.

اختلال افسردگی اساسی یک بیماری مزمن است، اما معمولاً در دوره‌هایی رخ می‌دهد که می‌تواند چندین هفته یا چند ماه طول بکشد. احتمالاً در طول زندگی خود بیش از یک قسمت خواهید داشت. این با اختلال افسردگی مداوم، که افسردگی خفیف یا متوسط است که حداقل دو سال طول می کشد، متفاوت است.

انواع مختلفی از اختلال افسردگی اساسی وجود دارد. برخی از رایج ترین زیرگروه ها عبارتند از :

اختلال عاطفی فصلی (افسردگی فصلی).
افسردگی دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان.
افسردگی غیر معمول

افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب دارای سایر شرایط سلامت روان هستند، مانند :

اختلال مصرف مواد (تشخیص دوگانه).
اختلال هراس.
اختلال اضطراب اجتماعی.
اختلال وسواس فکری عملی.

تفاوت بین اختلال افسردگی اساسی و افسردگی چیست؟

طبیعی است که وقتی با موقعیت های دشوار زندگی مانند از دست دادن شغل یا رابطه خود مواجه می شوید، احساس ناراحتی کنید. برخی افراد ممکن است بگویند در این شرایط احساس افسردگی می کنند. اختلال افسردگی اساسی (افسردگی بالینی) از این جهت متفاوت است که تقریباً هر روز به مدت حداقل دو هفته ادامه می یابد و علائم دیگری غیر از غم و اندوه به تنهایی را در بر می گیرد.

این می تواند گیج کننده باشد زیرا بسیاری از مردم افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی را فقط “افسردگی” می نامند. اما انواع مختلفی از اختلالات افسردگی وجود دارد، مانند اختلال افسردگی مداوم و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی. افسردگی بالینی شدیدترین نوع افسردگی است.

افسردگی

افسردگی بالینی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

افسردگی بالینی می تواند هر کسی، از جمله کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. اغلب موارد در دهه ۲۰ سالگی شما شروع می شود، اما می تواند در هر سنی ایجاد شود.

احتمال ابتلا به افسردگی بالینی بر زنان و افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است، بیشتر از مردان و افرادی است که در بدو تولد مرد هستند. همچنین در افرادی که روابط بین فردی نزدیک ندارند و افرادی که طلاق گرفته، جدا شده یا بیوه هستند، شایع تر است.

ختلال افسردگی اساسی چقدر شایع است؟

اختلال این یکی از شایع ترین شرایط سلامت روان است. ۵ تا ۱۷ درصد افراد را در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم اختلال افسردگی اساسی (افسردگی بالینی) چیست؟

علائم افسردگی بالینی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، اما معمولاً بیشتر روز، تقریباً هر روز، حداقل به مدت دو هفته طول می کشد.

علائم و نشانه ها عبارتند از :

احساس بسیار غمگین، پوچی یا ناامیدی (حالت پایین). کودکان و نوجوانان ممکن است تحریک پذیر باشند تا غمگین.
از دست دادن علاقه به چیزها و فعالیت هایی که قبلا باعث شادی می شد.
افزایش یا کاهش اشتها که ممکن است منجر به افزایش یا کاهش وزن شود.
کندی گفتار، کاهش حرکت و اختلال در عملکرد شناختی (آژیتاسیون روانی حرکتی).
مشکل در خواب (بی خوابی) یا خواب زیاد (هیپرخوابی).
انرژی کم یا خستگی.
احساس بی ارزشی یا گناه بیش از حد.
کاهش تمرکز.
افکار مرگ یا خودکشی.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان به فکر خودکشی هستید، ۱۴۸۰ را با تلفن خود شماره گیری کنید تا به خط زندگی خودکشی و بحران برسید.

احساس بی ارزشی

علت اختلال افسردگی اساسی می شود؟

محققان علت دقیق افسردگی بالینی (اختلال افسردگی اساسی) را نمی دانند. آنها فکر می کنند که عوامل متعددی در توسعه آن نقش دارند، از جمله :

شیمی مغز : عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی، از جمله سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین، به ایجاد افسردگی کمک می کند. محققان قبلاً فکر می کردند که این عدم تعادل یک مسئله اولیه است. با این حال، نظریه های اخیر نشان می دهد که اختلالات در مدارهای عصبی پیچیده تر باعث عدم تعادل ثانویه انتقال دهنده های عصبی می شود.

ژنتیک : اگر یکی از بستگان درجه یک (والدین بیولوژیکی یا خواهر و برادر) مبتلا به افسردگی بالینی دارید، سه برابر بیشتر از افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند، به این بیماری مبتلا می شوید. با این حال، شما می توانید بدون سابقه خانوادگی افسردگی بالینی داشته باشید.

رشد دوران کودکی : چندین تجربه نامطلوب دوران کودکی (ACEs) مانند سوء استفاده و تروما با ایجاد افسردگی بالینی در مراحل بعدی زندگی همراه است.

رویدادهای استرس زا در زندگی : تجارب دشوار مانند مرگ یکی از عزیزان، ضربه روحی، طلاق، انزوا و عدم حمایت، می تواند باعث ایجاد افسردگی بالینی در افرادی شود که مستعد ابتلا به آن هستند.

اختلال افسردگی اساسی (افسردگی بالینی) چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی افسردگی بالینی (اختلال افسردگی اساسی) را بر اساس درک کامل علائم، سابقه پزشکی و سابقه سلامت روان شما تشخیص می دهند. آنها ممکن است بر اساس زمینه علائم شما، شما را با زیرگروه خاصی از افسردگی بالینی، مانند اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا افسردگی غیر معمول تشخیص دهند.

برای دریافت تشخیص افسردگی بالینی، باید پنج یا بیشتر از علائم ذکر شده در بخش علائم این مقاله را داشته باشید که هر روز، تقریباً تمام روز، حداقل به مدت دو هفته ادامه داشته باشند. دو علامت از پنج علامت باید شامل خلق و خوی ضعیف و از دست دادن علاقه به چیزها و فعالیت های قبلی باشد.

ارائه دهنده شما باید سایر علل علائم شما را رد کند، مانند شرایط پزشکی یا مصرف مواد. آنها ممکن است آزمایش های پزشکی مانند آزمایش خون را برای این کار درخواست کنند.

آنها همچنین باید مطمئن شوند که شما یک دوره هیپومانیا یا شیدایی را تجربه نکرده اید، که می تواند نشان دهنده اختلال دوقطبی باشد. حدود ۵ تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی بالینی به اختلال دوقطبی مبتلا می شوند.

تشخیص اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال افسردگی اساسی (افسردگی بالینی) اغلب شامل داروها و/یا روان درمانی (گفتار درمانی) است. مطالعات نشان می دهد که ترکیب این درمان ها موثرتر از هر یک از آنها به تنهایی است.

روان درمانی شامل صحبت با یک متخصص سلامت روان مانند یک روانشناس است. درمانگر به شما کمک می کند تا احساسات، افکار و رفتارهای ناسالم را شناسایی و تغییر دهید. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد – درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان بین فردی (IPT) رایج ترین انواع برای درمان افسردگی بالینی هستند. شما ممکن است یک بار در هفته یا یک بار در هفته به درمانگر خود مراجعه کنید.

داروهای تجویزی افسردگی به نام داروهای ضد افسردگی می توانند به تغییر ساختار شیمیایی مغز که باعث افسردگی می شوند کمک کنند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد. ممکن است زمان و آزمایش بیش از یک دارو طول بکشد تا بفهمید کدامیک برای شما بهترین کار را دارد. داروهای ضد افسردگی دارای عوارض جانبی هستند که اغلب با گذشت زمان بهبود می یابند.

برای افسردگی بالینی شدید که به درمان های دیگر پاسخ نداده است، درمان تشنج الکتریکی (ECT) بسیار موثر است. این شامل عبور یک جریان الکتریکی خفیف از مغز شما است که باعث تشنج کوتاه مدت می شود. ECT ایمن است. این شامل بیهوشی عمومی است و آسیبی ندارد.

انواع دیگر درمان تحریکی برای افسردگی مقاوم به دارو عبارتند از :

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS).
تحریک عصب واگ (VNS).
کتامین و اسکتامین.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال

چه مدت طول می کشد تا درمان افسردگی شروع به کار کند؟

ممکن است در طی یک یا دو هفته اول شروع داروهای ضد افسردگی متوجه بهبودی در علائم خود شوید. اما ممکن است تا زمانی که دو تا سه ماه از دارو استفاده نکرده باشید، مزایای کامل را نبینید.

اگر بعد از این مدت داروی ضد افسردگی اثر نکرد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها ممکن است دوز را تنظیم کنند یا یک داروی ضد افسردگی متفاوت را پیشنهاد کنند.

بسته به شدت افسردگی بالینی، روان درمانی ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد تا اینکه احساس بهتری داشته باشید. در بسیاری از موارد، ۱۰ تا ۱۵ جلسه منجر به بهبود قابل توجه علائم شما می شود.

منبع : clevelandclinic

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟



Source link