رژیم لاغری سریع

چه چیزی باعث دیابت می شود؟ در اینجا ۹ محرک بزرگ وجود دارد


بیشتر مردم می‌دانند که خوردن دسرها و خوراکی‌های شیرین زیاد می‌تواند باعث ایجاد «قند» شود، اما این تنها عامل خطر نیست. در اینجا دلایل ایجاد دیابت و بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بدترین محرک‌ها آورده شده است.

دیابت در حال افزایش است. تخمین زده می شود که ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ دیابت داشتند. اکنون این رقم به ۴۲۲ میلیون نفر نزدیک شده است. (۱)

اگر مشکلات قند خون دارید یا فقط نگران این هستید که چه چیزی می تواند باعث بروز بسیاری از موارد دیابت نوع دو شود، دانستن محرک ها به شما کمک می کند. برخی از دلایل ایجاد دیابت ممکن است شما را شگفت زده کند!

آیا از دیابت رنج می برید یا عدم تعادل قند خون؟
راهنمای دیابت و برنامه غذایی ۷ روزه ما را از اینجا دریافت کنید!

دیابت دقیقا چیست؟

اساساً، دیابت بیماری است که در آن بدن شما دیگر نمی تواند سطح قند خون شما را به طور موثر تنظیم کند.

هنگامی که بدن ما به طور طبیعی کار می کند، لوزالمعده ما هورمون انسولین را در پاسخ به مصرف کربوهیدرات ترشح می کند. انسولین با انتقال گلوکز به داخل سلول‌های ما برای مصرف انرژی و ذخیره چربی اضافی، قند خون ما را ثابت نگه می‌دارد. این فرآیند به طور موثر گلوکز را از جریان خون ما قبل از اینکه آسیبی ایجاد کند حذف می کند.

با این حال، در مورد دیابت، این سیستم به اشتباه می رود. سلول‌های شما در برابر اثرات انسولین مقاوم می‌شوند و اساساً اجازه نمی‌دهند انسولین گلوکز را درون خود جابه‌جا کند – بنابراین قند خون شما دائماً بالا می‌رود.

دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع ۱ بیشتر ژنتیکی است، در حالی که دیابت نوع ۲ این در نتیجه رژیم غذایی نامناسب و انتخاب سبک زندگی رخ می دهد.


نه محرک دیابت

اگر کنجکاو هستید که چه چیزی باعث دیابت می شود، حقیقت این است که شیوه زندگی و عوامل محیطی متعددی وجود دارد که احتمالاً انتظار آنها را ندارید.

در اینجا ۹ محرک رایج دیابت که باید از آنها اجتناب کنید، آورده شده است، بنابراین می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا حد امکان پایین نگه دارید.

۱. شکر زیاد

چه چیزی باعث دیابت می شود؟  در اینجا 9 محرک بزرگ وجود دارد

شکر رایج ترین محرک دیابت – و شناخته شده ترین است. یک مطالعه نشان می دهد که نوشیدن فقط یک نوشیدنی شیرین شده با قند در روز خطر ابتلا به دیابت را ۱۳ درصد افزایش می دهد! (۴) جای تعجب نیست که کشورهایی که مصرف شکر در آنها بالاترین میزان مصرف قند است، بالاترین نرخ دیابت نوع ۲ را نیز دارند، در حالی که کشورهایی که کمترین مصرف را دارند، کمترین میزان را دارند. (۵)

اما دقیقاً چه چیزی “قند” را تشکیل می دهد؟ بیشتر ما به آب نبات و سایر شیرینی ها فکر می کنیم، اما در واقع هر چیزی که حاوی گلوکز یا کربوهیدرات باشد خطرناک است. کربوهیدرات های ساده دقیقاً به همان روشی که سایر مولکول های قند در بدن ما تجزیه می شوند، منجر به افزایش سریع قند خون می شوند.

هنگامی که قند خون شما به طور مداوم افزایش می یابد، می تواند پانکراس شما را بیش از حد تحت فشار قرار دهد. در نهایت، سلول ها نسبت به افزایش مداوم قند کمتر واکنش نشان می دهند و مقاومت به انسولین ایجاد می شود.

از کربوهیدرات های فرآوری شده مانند نان، پاستا، کلوچه، کیک و نوشابه دوری کنید. این غذاها از فیبرهای طبیعی خود که ما در رژیم غذایی خود برای کمک به تعدیل افزایش قند خون به آن نیاز داریم، حذف شده اند.

خوشبختانه به نظر نمی رسد قندهای طبیعی مانند عسل و شربت افرا باعث ایجاد دیابت شوند. این به این دلیل است که آنها حاوی آنزیم ها، مواد مغذی و فیبرهایی هستند که افزایش قند خون را کاهش می دهند.

۲. ورزش نکردن

مطالعات نشان می دهد افرادی که فعالیت بدنی دارند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

محققان معتقدند این به این دلیل است که ورزش اثرات مفیدی بر متابولیسم گلوکز شما دارد. حرکت با کارآمدتر کردن سلول‌های شما در سوزاندن گلوکز به جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

ورزش منظم همچنین می تواند با استفاده از گلوکز اضافی در خون برای انرژی، به جای ذخیره آن به عنوان چربی، به تنظیم قند خون کمک کند. این به خودی خود یک مزیت جداگانه است، زیرا چربی اضافی و چاقی نیز یک عامل خطر در ابتلا به دیابت هستند. (۶)

۳. چاقی

اگر اضافه وزن دارید، به طور خودکار در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید.

همانطور که قبلاً آموختیم، گلوکزی که برای انرژی استفاده نمی شود به عنوان چربی بدن ذخیره می شود. چاقی نشانه‌ای است که اغلب اوقات این اتفاق می‌افتد، به این معنی که لوزالمعده شما ممکن است اضافه کاری کند تا انسولین کافی برای مدیریت مصرف قند اضافی شما تولید کند.

چاقی همچنین باعث التهاب گسترده می شود که با ایجاد دیابت نیز مرتبط است. (۷)

۴. استرس

جالب اینجاست که استرس مزمن نیز می تواند محرک بالقوه دیابت باشد. وقتی استرس دارید، بدن شما سیل هورمونی را برای شروع پاسخ جنگ یا گریز شما به بیرون می فرستد. این فرآیند به طور خودکار سطح قند خون شما را افزایش می دهد تا بدن شما انرژی لازم برای مبارزه با خطر را داشته باشد.

افزایش مداوم سطح انسولین می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. همچنین می تواند پانکراس شما را بیش از حد کار کند. در هر صورت، صرف زمان زیاد با احساس استرس می تواند در نهایت منجر به دیابت شود. (۸)

۵. داروهای خاص

برخی از داروهای تجویزی می توانند با اختلال در توانایی سلول های پانکراس برای تولید موثر انسولین باعث دیابت شوند.

در زیر فهرست کوتاهی از انواع داروهایی که ممکن است این اثر را داشته باشند ارائه شده است – اما جامع نیست. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا هر یک از داروهایی که مصرف می کنید ممکن است ناآگاهانه خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. (۹)

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای روانپزشکی
  • داروهای HIV
  • پنتامیدین، دارویی که ذات الریه را درمان می کند
  • گلوکوکورتیکوئیدها برای درمان بیماری های التهابی استفاده می شود
  • داروهای ضد رد برای بیماران پیوندی
  • استاتین ها

۶. مواد شیمیایی

مواد شیمیایی که روزانه با آنها در تماس هستید نیز می توانند باعث دیابت شوند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که بیسفنول-A (BPA)، یک ماده شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی و پوشش قوطی، یک عامل خطر است. این به این دلیل است که مستقیماً روی سلول‌های پانکراس و انسولین تأثیر می‌گذارد تا حالت مقاوم به انسولین ایجاد کند. (۱۰)

برخی از آفت کش‌ها با افزایش بروز دیابت مرتبط هستند، بنابراین حتماً سبزیجات خود را با دقت بشویید – یا ارگانیک بخرید. (۱۱)

در نهایت، مواد شیمیایی مانند فتالات، کادمیوم و جیوه نیز می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند. (۱۲، ۱۳، ۱۴)

برای جلوگیری از مواد شیمیایی غیر ضروری، ظروف پلاستیکی را با شیشه عوض کنید و به شامپوهای طبیعی، لوازم آرایشی و پاک کننده های خانگی بروید (یا حتی خودتان بسازید!).

۷. بیماری های تیروئید

7 نشانه که رژیم کتو شما به کمک نیاز دارد

درست است – اختلالات تیروئید و دیابت اغلب دست به دست هم می دهند. این به این دلیل است که آنها هر دو بر هورمون هایی که کنترل قند خون را تنظیم می کنند تأثیر می گذارند و تحت تأثیر قرار می گیرند. در واقع، برخی از هورمون های تیروئید حتی به طور مستقیم به عملکرد پانکراس و متابولیسم قند کمک می کنند.

مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت شیوع بیشتری از اختلالات تیروئید دارند – و عکس آن نیز صادق است. (۱۵)

۸. ویروس ها

در حالی که این ممکن است عجیب به نظر برسد، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دسته‌ای از ویروس‌ها به نام انتروویروس‌ها ممکن است در واقع باعث ایجاد دیابت نوع ۱ نادرتر شوند. (۱۶)

انتروویروس ها شامل روتا ویروس، اوریون و سیتومگالوویروس هستند. اگر دیابت نوع ۱ در خانواده شما وجود دارد و فکر می کنید ممکن است در معرض این ویروس ها قرار گرفته باشید، این را در نظر داشته باشید و با پزشک خود صحبت کنید.

۹. ژنتیک

ما می دانیم که ژنتیک نقش مهمی در دیابت نوع ۱ ایفا می کند، اما ممکن است خطر ابتلا به نوع ۲ را نیز افزایش دهد.

با این حال، حتی اگر از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت باشید، به این معنی نیست که این کار را خواهید کرد. عوامل سبک زندگی تفاوت زیادی ایجاد می کنند، و اگر مراقب باشید که قند زیادی نخورید، سطح استرس خود را پایین نگه دارید و اغلب ورزش کنید، شانس خوبی برای جلوگیری از این تشخیص وحشتناک وجود دارد. (۱۷)


خط پایین

اگر در مورد علت ایجاد دیابت تعجب کرده اید، پاسخ این است که محرک های مختلفی وجود دارد. در حالی که نمی‌توانید با ژنتیک خود مبارزه کنید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که رژیم غذایی بدون قند داشته باشید، از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها دوری کنید، ورزش کنید و راه‌های مؤثری برای مدیریت استرس خود بیابید.

اکنون که می دانید چه چیزی باعث دیابت می شود، ممکن است نگران تیروئید خود باشید. با کتاب آشپزی ما که توسط متخصص تغذیه بالینی کینسی جکسون تهیه شده است، رژیم غذایی خود را در بهترین حالت نگه دارید. امروز مواد مغذی مورد نیاز برای حمایت از تیروئید خود را دریافت کنید!



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر