عادات روزانه ای که دندان های ما را از بین می برد


عادات روزانه ای که دندان های ما را از بین می برد

دیدارنیوز – رژیم غذایی مانند همه تاثیرات آن بر وزن یا سلامت پوست ما بر سلامت دندان ها تاثیر می گذارد. نحوه خوردن، نوشیدن و ورزش سلامت دندان شما را تغییر می دهد.

به گزارش lambtonfamilydenta; 25 درصد از بزرگسالان آمریکایی بالای ۶۵ سال تمام دندان های خود را از دست داده اند. چرا؟

قند و دندان

شکر دندان شماره یک دشمن شماست و هر چه بیشتر در دهان بماند بدتر می شود. باکتری های تولید کننده اسید در دهان شما قند را مصرف می کنند. اسیدهای موجود در مینای دندان از بین می روند. از چیزهایی مانند دانه های ژله ای که بیشتر از سایر غذاها وارد دندان شما می شود خودداری کنید. میوه های خشک مانند کشمش را امتحان کنید یا به جای آن میوه تازه بخورید.

نوشیدنی و دندان

یک نوشابه بدون قند نیز وجود دارد، اما به گفته دکتر رابرت سورن، MD، مربی کلینیک جراحی دندان و دهان در بیمارستان نیویورک، شما یک حمام اسیدی با سودا (آب نوشابه بدون قند) می‌گیرید.

الکل نیز یک لیوان نوشیدنی اسیدی است که می تواند به دندان آسیب برساند. الکل دهان شما را خشک می کند و تولید براق را کاهش می دهد: براق کننده دندان ها را شستشو می دهد و به حذف پلاک و باکتری از سطح دندان کمک می کند.

دندان بخور

خوردن ناخن نه تنها باعث ترک خوردن، خرد شدن یا فرسایش دندان ها می شود، بلکه باعث اختلال در عملکرد فک نیز می شود. هنگام جویدن ناخن، با فشار دادن روی فک پایین، فک شما در یک زاویه غیر طبیعی قرار می گیرد. با گذشت زمان، این منجر به اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) می شود که با درد همراه است. علاوه بر این، جویدن ناخن می تواند باعث ورود باکتری های مضر به دهان شود.

با شدت مسواک زدن

برخی از افراد با این تصور که باکتری ها را از سطح دندان های خود پاک می کنند، دندان های خود را با شدت مسواک می زنند. اما مسواک زدن می تواند به مرور زمان مینای دندان را فرسایش داده و لثه ها را بسوزاند. سعی کنید از یک مسواک نرم برای مسواک زدن دندان های خود با نیروی کمتر به مدت دو دقیقه استفاده کنید.

قهوه زیاد بنوش

قهوه می تواند مانند سیگار کشیدن و سیگار کشیدن دندان های شما را لکه دار کند. افزودن شکر بیشتر و نوشیدن چند فنجان قهوه در روز می تواند دندان های شما را زرد کند. عادت کنید غذاها و نوشیدنی های خود را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

استفاده نادرست از خلال دندان

خلال دندان برای از بین بردن مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها ساخته می شود. اما استفاده نادرست از خلال دندان می تواند به مینای دندان آسیب برساند و سطح دندان ها را خراش دهد. همچنین کشیدن بیش از حد خلال دندان به عمق شقاق می تواند باعث جابجایی و ترک خوردن دندان ها شود.

از دندان ها به عنوان ابزار استفاده کنید

اگر از دندان‌های خود برای باز کردن بطری‌ها، برچسب‌های لباس یا کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید، فوراً آن را متوقف کنید. یخ را با دندان نشکنید زیرا این کار به سلامت دندان های شما آسیب جدی وارد می کند.

مسکن

از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای شما ممکن است باعث خشکی دهان شوند. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، بیش از ۵۰۰ دارو می توانند این اثر را داشته باشند – از مسکن ها گرفته تا آنتی هیستامین ها. خشکی دهان از تولید بزاق جلوگیری می کند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

رطوبت کافی نیست

هیدراتاسیون مناسب راز سلامت دندان است. وقتی مسواک زدن امکان پذیر نیست، نوشیدن یک لیوان آب به پاکسازی ذرات غذا، باکتری ها و اسید دهان کمک می کند. نوشیدن آب پس از خوردن غذاهای آلوده (مانند قهوه) همچنین تانن ها و مواد شیمیایی ایجاد کننده لک را از بین می برد و دندان های شما را سفیدتر و درخشان تر می کند.