با این تمرینات استرس را مدیریت کنید


با این تمرینات استرس را مدیریت کنید

دیدارنیوز – دکتر علی رضا شمس الدینی در خصوص مفهوم استرس گفت: تنش زمانی ایجاد می شود که فرد احساس کند بین توانایی ها یا توانایی هایی که دارد و انتظاراتی که در آن مورد خاص انتظار دارد تعادل وجود ندارد.

فشارهای مثبت و منفی چیست؟

وی گفت: استرس یک واکنش بیولوژیکی طبیعی و خاص در بدن است که در هنگام استرس منجر به ترشح مواد شیمیایی و هورمونی در بدن انسان می شود و بر عملکرد فیزیولوژیکی بدن تأثیر می گذارد.

این استاد فیزیولوژی ورزشی افزود: حال اگر این محرک هایی که باعث ترشح این مواد می شوند طبیعی باشند باعث ایجاد استرس برای افزایش عملکرد طبیعی بدن می شوند که به آن استرس مثبت می گویند.

وی گفت: اما اگر محرک از نوعی باشد که بیش از حد بر عملکرد فیزیولوژیکی تأثیر بگذارد و انتشار مواد بر عملکرد فیزیولوژیکی تأثیر منفی بگذارد، آن را «استرس منفی» می نامیم.

ترشح دو نوع هورمون حیاتی پس از استرس

شمس الدینی گفت: در هنگام بروز استرس دو هورمون مهم داریم که یکی آدرنالین و دیگری کورتیزول ترشح می کند و باعث ایجاد واکنش هایی در بدن می شود مانند افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، افزایش تعریق و پرخاشگری، اختلالات خلقی و… حتی حالت تهوع و به مشکلات گوارشی تبدیل می شود.”

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره هورمون آدرنالین گفت: آدرنالین هورمونی است که ضربان قلب را بالا می برد و بر عروق و ماهیچه های اسکلتی تأثیر می گذارد و زمانی که فرد مبتلا به افزایش گردش خون می شود منجر به جریان خون می شود. برای افزایش عضلات به طوری که فرد بتواند به استرس واکنش مناسب نشان دهد.

وی افزود: کورتیزول نیز با ترشح هورمونی است که سطح قند خون را بالا می برد که باعث افزایش قند خون می شود و این افزایش قند خون به مغز کمک می کند تا در مواقع اضطراب عملکردهای خود را بهتر انجام دهد.

شمس الدینی تاکید کرد: البته اثرات بد ترشح کورتیزول که یکی از هورمون های استرس است، در درازمدت شامل افزایش وزن، فشار خون، اختلال خواب، دیابت نوع ۲ و ضعف سیستم ایمنی است.

ورزش بدن را متعادل می کند و استرس را کنترل می کند!

او گفت: «ورزش استرس مثبت زیادی بر فیزیولوژی بدن وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ورزش انسجام فیزیولوژیکی بدن را بهبود می بخشد و استرس های نامناسب را از طریق ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی کنترل می کند. گاهی اوقات استرس در کوتاه مدت و بلندمدت باعث افسردگی می شود و ورزش می تواند استرس ناشی از استرس را کاهش دهد.

چگونه ورزش منجر به آرامش می شود؟

شمس الدینی گفت: ورزش همچنین بر مسیر هورمون های غدد درون ریز در بدن مانند هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی تأثیر می گذارد و در این اثر مسیر فیزیولوژیکی ترشح مواد شیمیایی مؤثر بر اضطراب را منسجم و متعادل می کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (علیه السلام): وقتی ورزش می کنیم یک سری مواد شیمیایی به نام اندورفین از بدن ترشح می شود و خاصیت آرامش بخشی در بدن دارد و باعث آرامش و آرامش درونی بدن می شود. حتی اگر درد خفیفی داشته باشیم.» این ماده درد را تسکین می دهد.

چه نوع تمریناتی استرس ما را کاهش می دهد؟

وی گفت: انواع ورزش های هوازی، کششی و مقاومتی می تواند باعث کاهش اضطراب و تنش شود. فرد دویدن کوتاه را به مدت یک دقیقه با حداکثر شدت انجام می دهد و یک و نیم تا دو دقیقه استراحت می کند و تکرار می کند.

شمس الدینی خاطرنشان کرد: ورزش های هوازی به صورت متناوب و مستمر در کاهش استرس موثر است و از جمله ورزش های هوازی موثر بر استرس می توان به شنا، دویدن طولانی یا متناوب و فعالیت های هوازی اشاره کرد.

او با احساس مهربانی گفت: «کشش نیز بسیار مفید است، زیرا زمانی که یک عضله و یک مفصل را کشش می‌دهید، ماهیچه‌ها را شل می‌کند و فشار را از روی عضلات و رگ‌های خونی درون ماهیچه‌ها و بافت‌های اطراف عضله می‌گیرد.» از آرامش

وی ادامه داد: بعد از انجام حرکات کششی در واقع افزایش جریان خون در بافت های بدن داریم و استرس و بار از مفاصل خارج می شود و به دنبال آن هورمون هایی ترشح می شود که بر آرامش تاثیر می گذارند. پیلاتس تا حد زیادی از ضربه زیاد، توان خروجی بالا و بار سنگین عضلانی و اسکلتی جلوگیری می کند.

ورزش باعث افزایش آمادگی جسمانی و روانی می شود

علیرضا شمس الدینی گفت: تمرینات مقاومتی مانند وزنه برداری نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند. اما در کل ورزش باید متناسب با روحیه فرد انتخاب شود. هر فعالیت ورزشی که برای هر فردی لذت بخش باشد، مطمئناً تأثیرات بهتری در کاهش استرس آن فرد خواهد داشت. به عنوان مثال، نمی توان به طور انتخابی گفت که برای کاهش اضطراب باید ابتدائی باشید.

وی گفت: گاهی حتی ورزش های تماسی مانند بوکس می تواند اضطراب را در برخی افراد کاهش دهد، یعنی با زدن کیسه بوکس احساسات کاذب از بدن او تخلیه شده و نوعی تنش را برای خود ایجاد کند.

سلامت نیوز نوشت: یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: به طور کلی فرد بعد از ورزش احساس قوی‌تر و قوی‌تر می‌کند و پیگیری آمادگی جسمانی قطعاً باعث افزایش توانایی ذهنی و کاهش استرس می‌شود.