اگه فشار نداشتیم چی؟!


اگه فشار نداشتیم چی؟

ددارنیوز – استرس یکی از ابعاد زندگی در دنیای جدید است و زندگی ما با سرعت و رقابتی شدید رو به جلو است. هر روز چالش های بزرگی در راه ما وجود دارد. استرس اجاره ای، استرس محل کار، استرس حق بیمه بانکی، استرس رفتار خانواده و استرس زندگی چالش هایی هستند که در زندگی خود با آن مواجه هستیم که ما را به این نتیجه می رساند که استرس اجتناب ناپذیر است و تغییر اتفاق نمی افتد.

سعی می کنیم از موقعیت های استرس زا دوری کنیم. تنش معنایی غیر مثبت دارد و همیشه تصویری نزدیک از غم و اندوه و اضطراب را تداعی می کند. اما آیا استرس واقعاً ترسناک است؟ اصولاً اگر فشاری نبود، دلمان برای رختخواب گرم و نرم خود تنگ می شد؟

استرس بخشی از زندگی روزمره ماست

روزانه چالش های زیادی وجود دارد و اگر بر آنها غلبه کنیم، در پایان روز احساس موفقیت می کنیم. هورمون های استرس برای تجربه اوج هایی مانند تجربه شادی، خلاقیت، کار جدید و تعهدات مورد نیاز هستند.

استرس ناشی از قبولی در آزمون، تشویق مادر و پدر، ازدواج در روز اول کار به همه ما نشان می دهد که استرس بخشی از زندگی روزمره ما است که احساسات ما را پر می کند مانند غم و شادی. شاید اشتباه نباشد اگر بگوییم موتور ما آنقدر تنش دارد که اگر این کار را نکنیم ممکن است از کار مفید و کارآمد محروم شویم. بنابراین این یک تصور اشتباه است که بگوییم استرس در زندگی برای سلامت جسم و روح ما مضر است.

میزان استرسی که ما را به سمت حرکات و تجربیات جدید سوق می دهد، نه تنها مضر است، بلکه ما را بزرگتر و موفق تر می کند. تجربه شادی فرزندآوری یک تجربه مرتبط با استرس است. به عنوان مثال، والدینی که در مورد مسئولیت کودک استرس ندارند، چه کسانی هستند؟ بنابراین احساسات ما همیشه با استرس همراه است که وجود آن طبیعی و بدون مشکل است.

استرس بیش از حد ما را خسته می کند

اما استرس بیش از حد باعث ناراحتی فیزیکی، عاطفی و رفتاری می شود. استرس ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد. اسیدیته معده را افزایش می دهد. باعث بی خوابی، خستگی و سردرد می شود.

همچنین می تواند تمرکز را کاهش دهد. بنابراین میزان استرسی که روزانه با آن مواجه می شوید مهم است. استرس از روز به روز متفاوت است. مطمئناً اگر شما صاحب یک رستوران هستید و به طور روزانه نگران مواد اولیه، چیدمان کارکنان و کیفیت غذا در یک رستوران شلوغ هستید، وضعیتی متفاوت از بیرون رفتن با دوستان و تعطیلات خود خواهید داشت.

اگر والدین کودک خردسالی هستید، احتمالاً باید منتظر بمانید تا او بیشتر اوقات بخوابد تا بتوانید استراحت کنید. همه ما دوست داریم سطوح پایینی از خستگی و استرس را تجربه کنیم، اما واقعاً اینطور نیست.

استرس خود را کنترل کنید

باید در نظر داشته باشید که اگر در طول روز و هفته تقاضای زیادی دارید، ظرفیت شما چقدر است؟ مثلاً صبح ها با مسئولیت های زیادی روبرو هستیم و مجبوریم فرزندمان را به مدرسه ببریم، سر وقت کار کنیم و اگر این اتفاق نیفتد، موجی از استرس را تحمل می کنیم.

وقتی در محل کار اتفاقی می‌افتد و مجبور می‌شویم بیشتر بمانیم و مدرسه بچه‌هایمان تعطیل شود، معمولاً استرس زیادی به ما وارد می‌شود. وقتی خواسته های انسان از توانایی هایش بیشتر باشد، احساس خستگی زیادی می کند.

اگر این خستگی ادامه یابد، می تواند منجر به افسردگی شود و عملکرد ما را مختل کند. اگر استرس فراتر از ظرفیت ما ادامه پیدا کند، در معرض خطر فرسودگی هستیم و اگر نتوانیم آن را تغییر دهیم، باید منابع استرس را شناسایی و کنترل کنیم. چنین شرایطی را جدی بگیرید و با کمک دیگران و متخصصان از فرسودگی بیشتر جلوگیری کنید.